Hej,

Jag håller på att riva mitt kök och är sugen på att riva en gipsbox för att få fritt över överskåpen.

Jag hade tänkt att måla in ventilationsrör för centralventilationen vilket kommer passa lägenheten och köket stilmässigt.

Nu när jag plockat bort de gamla överskåpen ser jag att gipslådans reglar inte är skruvade i taket (betong). Gissar på att de är nitade?

Har någon ett bra tips hur jag lossar dessa och kan man göra det utan att skada taket överdrivet mycket?

Tacksam för alla tips:)

/J
 
  • Inomhus, ofullständig vägg, kakel, synlig struktur, nedtaget tak, renovering, skrivning på väggen "SG".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti av ett skåp eller utrymme med rör, konstruktion, damm, och en blå pil ritad på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Transparent duschdörr med metallbeslag och synlig smuts, åtskild från en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite dumt att svara om man inte är helt säker på sin sak.

Med det sagt så om det nu är nitar är det rätt lätt att borra av skallen på niten. Det gjorde jag när jag lagade släpet.

Men från din bild vågar jag inte 100% säga att det är en nit, dock har jag ingen bättre gissning på vad det skulle vara..
 
  • Gilla
Jakerblom
  • Laddar…
Om taket är av betong så är det nog betongspik. Dem är väldigt hårda, så kanske lättast att ta fram vinkelkapen.
 
  • Gilla
Jakerblom
  • Laddar…
Det är stålspik från en bultpistol. Du kan slita loss dom med kofot men lite betong kommer följa med
 
  • Gilla
Jakerblom
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är stålspik från en bultpistol. Du kan slita loss dom med kofot men lite betong kommer följa med
Tack för hjälpen!
 
M -MaH- skrev:
Om taket är av betong så är det nog betongspik. Dem är väldigt hårda, så kanske lättast att ta fram vinkelkapen.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är stålspik från en bultpistol. Du kan slita loss dom med kofot men lite betong kommer följa med
Testar att dra en med kofot som Matti_75 tipsade om annars får jag börja kapa med såg. Tack för tips
 
Bandfil borde bita också. Stålspik är superhårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.