Hej! Noterade nyligen att min gamla bil stått och läckt motorolja på uppfarten, både på asfalt och Sten. Har provat diverse åtgärder utan att ha lyckats få bort det:

- Vatten, såpa och borste.
- Högtryckstvätt.
- Biltemas oljesanering.
- Hett vatten.

Någon som har en aning om hur jag kan få bort det? Eller ska jag bara låta naturens krafter erodera bort det över tid?😔
 
  • Olje fläckar på en asfaltsyta med några fläckar även på stenbeläggning intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oljefläckar på stenbelagd uppfart med ogräs mellan stenarna, orsakade av en läckande bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avfettning av bra sort. De dyrare brukar vara bättre.
 
  • Gilla
ELantagonism
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Avfettning av bra sort. De dyrare brukar vara bättre.
Tack för svar. Har du några exempel? Finns lite olika varianter (kallavfettning) osv. :)
 
Vänd på stenarna. Då slipper du se det och mikro organismerna får en bra miljö att äta upp det i.

På asfalten så brukar det försvinna rätt snabbt. Tänk på hur kort tid som krävs för att ny asfalt skall bli grå...
 
Redigerat:
  • Gilla
andersgrebin och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att typ kallavfettning även löser asfalt.........
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Tänk på att typ kallavfettning även löser asfalt.........
Kan jag spraya ett tunnare lager på fläckarna?
 
Det heter nog kallavfettning. Har provat något från autosmart som var bra. Men har även provat något annat märke som jag inte har namnet på nu vilket fungerar bra.

Det finns alkalisk och en annan sort som heter något annat. Vet inte vilken som är till olja och fett. Hör med en säljare.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Det heter nog kallavfettning. Har provat något från autosmart som var bra. Men har även provat något annat märke som jag inte har namnet på nu vilket fungerar bra.

Det finns alkalisk och en annan sort som heter något annat. Vet inte vilken som är till olja och fett. Hör med en säljare.
Tack ska testa.
 
  • Gilla
rogma
  • Laddar…
@
ELantagonism ELantagonism skrev:
Tack ska testa.
Plan "B" kan ju vara att spreja ett runt lager olja över hela asfalten. Då syns det inte. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
ELantagonism och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.