P
Hej

Har målat om en del av mina vita knutar och foder på min sommarstuga med Knut&Foder från Falu Rödfärg men nu efter ca ett år så har mögel(?) uppstått.
Detta gäller på båda norr och sydsidan och det var även så här det såg ut före jag målade om knutarna.

Vitmålad träyta på hus med mörka fläckar av mögelangrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det svartmögel?
Hur får jag bort det? Vill inte måla med knut och foder igen och sedan få samma resultat igen efter ett år, så himla kul är det inte att måla.
Virket har varit torrt och rent när jag målade.
Den röda falu färgen har klarat sig utan mögel (så vitt jag kan se) och detta gjordes samtidigt som den vita färgen.

Huset var målat med falu rödfärg förut och även med en vit slam färg tror jag, det var ingen flagnande färg i alla fall.
Målade som sagt när virket var torrt men mätte inte med någon fuktmätare.
Skrubbade bort allt skräp och mögel jag kunde se med en borste.. men det kanske inte räckte?

Kan jag använda någon annan färg som inte är linoljebaserad, som klarar av mögel lite bättre, på knutarna utan att behöva skrubba och sanera så himla mycket? (är lite lat samt att de vita delarna är jobbigare att nå och måla än de röda)
 
Hej. Man kan inte tvätta bort mögel, det måste dödas med kemikalier. Finns ingen färg som är mögelresistent. Mvh
 
Vita knutar på faluröda hus är en dröm för många - MEN du skulle kunna överväga att byta till faluröda knutar, ohyvlat som rest av huset. Besök Skansen eller Googla på äldre timmerhus så förstår du och ser hur fint det kan bli. Vita knutar är ett senkommet påfund. Ursprungligen ströks hela huset falurött, även vindskivorna (som dock ofta ströks svarta med kimrök i tjära.

Lycka till!
 
H
P P.O. skrev:
Hej

Har målat om en del av mina vita knutar och foder på min sommarstuga med Knut&Foder från Falu Rödfärg men nu efter ca ett år så har mögel(?) uppstått.
Detta gäller på båda norr och sydsidan och det var även så här det såg ut före jag målade om knutarna.

[bild]

Är det svartmögel?
Hur får jag bort det? Vill inte måla med knut och foder igen och sedan få samma resultat igen efter ett år, så himla kul är det inte att måla.
Virket har varit torrt och rent när jag målade.
Den röda falu färgen har klarat sig utan mögel (så vitt jag kan se) och detta gjordes samtidigt som den vita färgen.

Huset var målat med falu rödfärg förut och även med en vit slam färg tror jag, det var ingen flagnande färg i alla fall.
Målade som sagt när virket var torrt men mätte inte med någon fuktmätare.
Skrubbade bort allt skräp och mögel jag kunde se med en borste.. men det kanske inte räckte?

Kan jag använda någon annan färg som inte är linoljebaserad, som klarar av mögel lite bättre, på knutarna utan att behöva skrubba och sanera så himla mycket? (är lite lat samt att de vita delarna är jobbigare att nå och måla än de röda)
Tvätta med nångot mögelmedel, skrapa och måla knutarna med fönsterfärg.
 
A
Jag provade med etanol, alltså spolarvätska på mina knutar när jag skulle måla om..
Det har fungerat fint, är ca 4 år sedan jag målade. Men inget synligt mögel iallafall..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.