Är spekulant på ett sutteränghus från 50-talet. Tycker det luktar källare i hela huset. Halva huset är dränerat för ca 20-år sedan. Går det att få bort källarlukt i ett sånt gammalt hus. Kan man lägga golvvärme i källaren? Detta hus har dessutom radonvärde på 270 (glömt vad man mäter i) med radonfläktar. 30% kommer från byggmaterialet och 70% från marken. Är radonsug under grunden effektivt och går det att montera det efteråt? Jag kanske skall undvika att köpa huset!
 
Allt går att fixa med tillräckligt mycket tid, blod, tårar, svett och inte minst pengar....
Du kanske bara behöver lyssna på dig själv för att komma fram till rätt svar.

Jag kan väl säga att på den beskrivningen hade jag aldrig köpt huset. Om det inte hade världens bästa läge, grannar, utsikt , charm och pris... :)
 
Håller med Kalle Dussin ... du har redan en känsla som redan i detta skede ger dej svaret!
 
om läget är rätt skulle jag nog inte tveka pga det du upptäcket...

"Tycker det luktar källare i hela huset. Halva huset är dränerat för ca 20-år sedan."

gör om det, kostnad 50-100k (beror på vad du vill göra och hur stort det är och hur mycket du gör själv)... vi dränerade och isolerade med isodrän, tog två veckor sen var källardoften borta (1½ år sen nu...)

radon... 400 är maxvärde i gamla hus, 200 i moderna...

så 270 är väl inte så farligt, kan säkert få till en bättre lösning än den de har idag om du gör om den som finns...

jag skulle inte tackat nej till ett hus med perfekt läge för det du lagt fram... men allt är personligt, och man ska nog gå lite på vad magen säger :)
 
Suterrängshus har ofta denna typ av problem (bortsett ifrån radon) Speciellt de som byggdes under 50- och 60-talen.

Har du, trots radnofläkt, ett värde på ca 270 så är värdet för högt. Vad kan värdet ha varit innan man monterade dit fläkten?

Detta går att åtgärda, med tätad bottenlpatta osv, men du kommer leva i ett renoveringshus en bra tid.

Samma sak med "källarlukten" Här kan du ha mögel och andra olägenheter. Jag antar att ni måste göra om hela dräneringen, torka upp och återställa.

Jag tycker att ni antingen ska pruta på priset ordentligt! för som du beskriver det så är det hälsåvådligt att bo där. Eller välja att inte köpa det.
 
TiGGrE skrev:
radon... 400 är maxvärde i gamla hus, 200 i moderna...
Är inte maxvärdet i nybyggda hus omkring 70?
 
Även om man "bygger bort" ev fuktproblem så kan det ta flera år innan doften försvinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.