Vi har köpt ett vackert, gammalt målat träskåp där vi tyvärr märkt att det luktar väldigt mycket. Har lokaliserat att det framförallt är inuti skåpet och att det mest luktar färg, alltså inte en unken trädoft som det ofta kan finnas. Det finns lådor längst ner som är omålade och dessa luktar ingenting. Tror därför att det kanske har använts en stark färg en gång i tiden när det målades och att lukten där sitter kvar. Kan det vara så? Är skåpet stängt så luktar det knappt alls så känns som att det främst är insidan men har vädrat och vädrat utan resultat.

Funderar på att måla om insidan för att liksom stänga in lukten men vet inte om det funkar så? Någon som har andra tips? Har provat husmorsknepet att torka av med ättika men hände såklart ingenting. Hade ju varit skönt att slippa ta bort den gamla färgen då det känns som ett monsterjobb men det kanske är enda lösningen...
 
Düsseldorff
Om det är färgen som luktar så kan du ju måla om såklart. Vore dock trist att använda en modern och tät plastfärg så tipset är väl tyvärr att skrapa bort den gamla färgen först.
 
Om det luktar färg så måste skåpet vara relativt nymålat. (Med relativt sträcker jag mig max 10 år bakåt.)

Det tar tid för viss färg/lösningsmedel att evaporera bort de mest flyktiga beståndsdelarna. Värme och välventilerat kan snabba på processen lite, men vi talar nog ändå om år. Vet att insidan lätt håller lukt iom att det normalt är allt annat än välventilerat i stängda skåp och lådor.

Kan ev också vara att skåpet tvättats ur invändigt med starka lösningsmedel, kanske för att få bort gammal unken "sommarstugelukt", eller bara för att det var rejält smutsigt, eller kanske har det använts som kemikalieskåp för färg och lösningsmedel.

Kanske en ozongenerator kan snabba upp processen?
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Tack för era svar. Inte alls omöjligt att det är målat de senaste tio åren. Får nog fortsätta fundera på hur jag ska göra helt enkelt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.