Jag har tagit bort heltäckningsmatta från alla trappsteg och sågat bort uppstickande trappnos.

Skrapade bort det mesta av mattlimmet med spackelspade och sedan drog jag bort ännu mer lim med en färgskrapa.

Nu återstår väldigt tunna limrester. Ytan gänns lite gummiaktig. Resterna är svåra att slipa bort eftersom slippappret sätter igen snabbt. Det går rulla bort limmer med tummen, men tumen håller inte för en hel trappa :D

Så här ser de tunna limresterna ut:

IMG_3177.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut när jag på 3 timmar lyckades slipa fyra trappsteg med korn 60 :p

IMG_3176.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ska jag enklast göra för att få bort limresterna. Antar att de måste bort helt innan man målar trappan?

Hur gör en riktig målare om denne skulle göra jobbet?
 
Lackfräs!
 
Gör en lackfräs myckat skada på trappstegen? Vilken yta lämnar den efter sig?
 
Hittade en tråd om lackfräs. Tack för tippset :)

Ska se om jag kan hyra en imorgon. Borde inte ta så lång tid att slipa av de 10 steg som är kvar.

Är de svåra att ställa in?
 
Hyrde lackfräs.

Körde fräsen ganska fegt med ganska litet fräsdjup. Efter det ställde jag noll fräsdjup och fräste alla steg igen så man fick bort sånt som eventuellt stack upp (läste det någonstans). Sen slipade jag med multiverktyg (korn 60 och till slut med korn 180). Lyste med släpljus när jag slipade.

IMG_3181.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Aleksandra Aleksandersson och 2 till
  • Laddar…
Tackar för informationen! !
Planerar att göra samma projekt snart och har funderat på om en lackfräs är rätt sätt att ta bort segt lim. Nu har jag en utmärkt ursäkt att köpa en.
 
Snyggt resultat med lackfräs!

Jag tog bort limrester efter heltäckningsmattan i trappan för hand med en sickel, på snickarens inrådan. Det kan jag verkligen inte rekommendera. Det var tidsödande och resulterade i ojämn yta, så man hade behövt gå över det med en slipmaskin sedan. Vi gjorde inte det utan lever med den ojämna ytan.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.