Nu har jag börjat med det stora projektet att ta bort heltäckningsmattan i trappan. :D

Tyvärr visade det sig att hela mattan var limmad (och inte bara i kanterna som jag hoppats).

Min fråga är, finns det något bra sätt att få bort alla limrester eller är det idogt slipande som gäller?
Och om det är slipning som gäller, vad rekommenderas för grovlek på sandpappret? Har testat med 40 papper men kornen bara spruta åt alla håll o kanter utan att resultatet blev mycket bättre (kan vara kasst papper också).... :surprised:

Jag behöver få plankan under heltäckningsmattan trären eftersom den skalll betsas och lackas så limrester skulle få slutresultatet att se förkastligt ut....

/markus
 
Svarar på min egen fråga....

Efter att ha bytt sandpapper till en annan (3M) så gick det ruskigt bra att slipa ner limresterna, utan att pappret guckade ihop hela tiden.

Så nu är det "bara" 13 trappsteg kvar :D

/markus
 
  • Gilla
ilafudi
  • Laddar…
Hej, vad bra att det löste sig. Jag har samma erfarenhet som du när det gäller slipverktyg/papper.
Hyrde en golvslipmaskin för att slipa om vårat trägolv (ek) i vardagsrummet.
Till maskinen följde ett antal papper, kornen bara sprutade av, alt banden degade igen.
Fick tag i papper av fabrikat SIA (från schweiz) vilken skillnad!!!
Det lönar sig att köpa kvalitetsprodukter kan jag säga....
 
meskola skrev:
Efter att ha bytt sandpapper till en annan (3M) så gick det ruskigt bra att slipa ner limresterna, utan att pappret guckade ihop hela tiden.
Var det fortfarande 40-papper eller bytte du även grovlek?

Hur gjorde du med listen i framkant? Du kanske inte hade någon sådan...

Själv så ska jag göra ett liknande jobb, men jag har en limmad trälist som döljer mattans framkant och den går inte att bryta bort (utan skador). Återstår att såga ner den till samma nivå som resten eller kanske hyvla, fräsa, slipa... Tips?
 
dalle skrev:
Var det fortfarande 40-papper eller bytte du även grovlek?

Hur gjorde du med listen i framkant? Du kanske inte hade någon sådan...

Själv så ska jag göra ett liknande jobb, men jag har en limmad trälist som döljer mattans framkant och den går inte att bryta bort (utan skador). Återstår att såga ner den till samma nivå som resten eller kanske hyvla, fräsa, slipa... Tips?
Japp, jag började med 40 papper för att få bort limmet, sen gick jag på med 60 papper (för hand) och avslutade med 80 papper på excenterslipen. Det gick bäst att slipa bort limresterna för hand och inte med maskin (pappret guckade igen bara med maskin).

Jag har också trälister som tcäker fram och bakkant på trappstegen, dessa är skruvade och limmade. Jag bestämde att låta dom sitta kvar orörda i bakkant så att inte smuts & damm trillar ner under trappan (vilket det gör idag), i framkant så gick jag på med excenterslipen och slipade ner listerna till trappans höjd och rundar sedan av den vassa kanten förhand.

Bifogar en bild senare.
 
  • DSCF5826.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipset, då får det bli slipning.

Din trappa kommer att bli hur snygg som helst! Känner inspirationen komma, så jag ska nog gå lite tidigare från jobbet och börja riva mattan från första steget ;)

Jag tänkte också behålla bakre listen, dels av ren lathet och dels för att den kan bli bra att fixera en skiva mot om jag sedan skulle vilja bygga in trappan (typ förråd).
 
Hej

Tråden kanske är lite gammal men jag har ett liknande "problem" med heltäckningsmatta i trappan. Jag väljer att ta en genväg som kostar lite mer men kommer bli skitbra.

Först rycker vi bort mattan.

Sedan tar jag min flickväns pappas fräs och fräser ut en liten bit för jag tänkte dra in LED ljus och sätta sådär mysigt.

Därefter har jag måttbeställt träskivor i furu som är obehandlat och planhyvlat som jag sätter fast med sättlim. Då spelar det ingen roll om det är ett hårigt underlag, visst man kan skrapa bort lite men gör jag vartannat trappsteg dag 1, lägger vikter i form av tegelstenar på så spelar det ingen roll. Varje planka är 8 mm bredare än trappstegen idag. När de är fast så sätter jag resterade trappsteg dagen efter.

Som tredje steg så sätter jag en list i samma trä som är måttbeställd också i samma material framtill, denna är 8 mm tjock och sätts fast med två skruvar med förborrade hål (lärde mig the hard way)

Hela trappan ska först tas bort lack och slipas, sedan när allt är klart så betsar jag allt svart och vips blir det bra. Lite OT men ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.