Hej,

Min fru och jag har precis köpt vårt första hus och vi har tagit bort en plastmatta anno 1980 från köket som var limmad direkt på betongen. Plastmattans undersida hade en hår / pälsliknande struktur som limmet höll fast vid golvet.

Som ni ser på bilderna har detta ludd stannat kvar på golvet.

Vi letar nu efter förslag på hur vi på ett effektivt sätt kan få bort det. Med hjälp av en skrapa och en klubba kan jag skrapa bort det, men det är väldigt tidskrävande och jag är säker på att det finns ett bättre sätt. Rekommenderar ni att vi använder en kemisk limborttagare? Om ja, vilken? I USA (där jag är född och uppvuxen) skulle jag leta efter en produkt som den här (
). Eller föreslår ni att vi hyr en slipmaskin för användning på cementgolv?

Alla tips skulle vara mycket uppskattade.

Mvh,
Harper
 
  • Mattan har tagits bort, kvar finns luddigt material fast på betonggolvet i köket, troligen från plastmattans undersida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ludd från gammal plastmatta på betonggolv efter borttagning, med hår/pälsliknande struktur kvar, i behov av effektiv rengöringslösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv täckt av kvarlämnat hår- och pälsliknande ludd från en borttagen plastmatta anno 1980, fastklistrat på betongunderlaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett köksgolv där rester av en hår-/pälsliknande plastmatta från 1980-talet sitter fast på betongen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som drar i hår/pälsliknande ludd kvarlämnat på ett cementgolv efter borttagning av 1980-tals plastmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mattstripper är väl grejen. Hyra proffsmaskin är nog smartast
 
  • Gilla
Harper
  • Laddar…
Harper Harper skrev:
Hej,

Min fru och jag har precis köpt vårt första hus och vi har tagit bort en plastmatta anno 1980 från köket som var limmad direkt på betongen. Plastmattans undersida hade en hår / pälsliknande struktur som limmet höll fast vid golvet.

Som ni ser på bilderna har detta ludd stannat kvar på golvet.

Vi letar nu efter förslag på hur vi på ett effektivt sätt kan få bort det. Med hjälp av en skrapa och en klubba kan jag skrapa bort det, men det är väldigt tidskrävande och jag är säker på att det finns ett bättre sätt. Rekommenderar ni att vi använder en kemisk limborttagare? Om ja, vilken? I USA (där jag är född och uppvuxen) skulle jag leta efter en produkt som den här ([media]). Eller föreslår ni att vi hyr en slipmaskin för användning på cementgolv?

Alla tips skulle vara mycket uppskattade.

Mvh,
Harper
Hej.Ni behöver en tallriksslip,först slipa med spikplatta sedan med grovt slippapper kornstorlek 36 eller grövre. Kräver dock att man är väldigt händig för att manövrera den utan att slira in i väggarna,sedan prima golvet innan man får finspackla ytan med golvspackel. Kan behövas spacklas några gånger beroende på vilket golv man ska lägga sedan. Första spacklingen kan bli lite småbulig pga att luggen som blir kvar”korvar ” sig lite. Det slipar man bort innan spackling nr 2.
 
  • Gilla
Harper
  • Laddar…
Det ni skall göra är att åka å hyra en betongslip typ 150mm med en dammsugare, enda vettiga som funkar fint , vad skall ligga uppepå sen?
 
  • Gilla
Harper
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Det ni skall göra är att åka å hyra en betongslip typ 150mm med en dammsugare, enda vettiga som funkar fint , vad skall ligga uppepå sen?
Vi tänker gjuta ett golv. Antingen med Ardex 40, eller Kabric Floor. För att få en microcement-look.
 
Okej , ja då är de bra om ni får bort luddet , som sagt betongslip å dammsugare så blir de kanon, då blir de rent å fint
 
  • Gilla
Harper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.