Hej!
Här är problemet: Min ytterdörr går inte att låsa upp. Det är ett gammalt cylinderlås med vred på insidan men oavsett om man vrider nyckeln eller vredet så går det inte att rubba låskolven. Den platta pinnen som man vrider på (kanske heter det medbringare?) börjar se ut som en propeller så det är ingen mening med att ta i hårdare. Det finns en annan ingång på huset så man kommer åt dörren från båda hållen.
Om jag nu vill köpa en ny låskista och nya cylindrar, hur får jag då bort den gamla? Jag har förstått att man kan knacka ur springten ur gångjärnen men jag har inte testat det än.
Vägg med hål som avslöjar delar av en dold mekanism, ser skadat och oavslutat ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal träddörr med slitet lås och metallhandtag i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
om du skruvar loss de 2 skruvarna till medbringaren och plockar bort den kan du prova vrida med en bredd spårskruvmejsel
 
  • Gilla
stjärnan
  • Laddar…
Skruva bort vredmedbringare och låscylinder sedan kan du testa att låsa upp med en större skruvmejsel eller liknande och ta i lite mer.
Om det inte fungerar då så måste man öppna genom att förstöra låshuset alltså borra eller kapa men mest sannolikt så går det upp med med kraft.
Om du låser ett helt varv så kontrollera att båda roddarna ligger i lika läge (kontrollera pilen) innan du försöker med skruvmejsel, för låshus där du låser ett kvarts varv så är det bara att vrida med en skruvmejsel.
 
  • Gilla
stjärnan
  • Laddar…
S stjärnan skrev:
Jag har förstått att man kan knacka ur springten ur gångjärnen men jag har inte testat det än
det kan man bara på riktigt gamla gångjärn
 
  • Gilla
stjärnan
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag ska testa att ta bort medbringaren!
 
Testade tipsen här och det gick fint! Skruvade bort medbringaren, drog ut cylindern och vred upp låset med våld och den största skruvmejseln. Satte i en ny låskista som funkar fint. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.