Jag håller på att göra en enklare renovering av köket och tar just nu bort kakel (/mosaik). På ena sidan lossnar både kakel och kakelfix lätt (bild 1) men på andra sidan lossnar även färglager så att putsen blottas (bild 2). Vet nu inte hur jag ska fortsätta med den sidan. Ska jag fortsätta ta bort kakelfix ner till puts? Eller slipa bort kakelfix? Eller annat?
Och vad ska jag sen återställa med, husfix, våtrumsspackel eller annat spackel?
Vägg under renovering där kakel och fix har tagits bort, exponerar färglager och puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med delvis borttaget kakel där kakelfix och delar av underliggande puts syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Alexander_ skrev:
Jag håller på att göra en enklare renovering av köket och tar just nu bort kakel (/mosaik). På ena sidan lossnar både kakel och kakelfix lätt (bild 1) men på andra sidan lossnar även färglager så att putsen blottas (bild 2). Vet nu inte hur jag ska fortsätta med den sidan. Ska jag fortsätta ta bort kakelfix ner till puts? Eller slipa bort kakelfix? Eller annat?
Och vad ska jag sen återställa med, husfix, våtrumsspackel eller annat spackel?
[bild] [bild]
Hej. Fortsätt ta ner till puts.
Generellt gäller att man tar/skrapar bort allt löst. Man vill ha fast underlag att jobba med. Är underlaget mycket ojämnt/ grovt så kan man börja med gipsbruk och avsluta med spackel. Mvh
 
  • Gilla
Alexander_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.