Hej,

Är det någon här som har ett bra tips på hur man skulle kunna få bort den gula randen ni ser på linern i bifogad bild? Har testat med en mirakelsvamp men det sitter hårdare/längre in tror jag.

Mvh,
Philip
 
  • Pool med klarblått vatten och en gul rand längs linerns överkant, uppblåsbart leksaksdjur och häck i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Linern kan bli missfärgad av flera saker. Dels helt normalt av ålder så klart, men även om det går långa perioder där man slarvat med att hålla koll på sina vattenvärden. Min har aldrig blivit gul, den blir oftast svart istället.
Det finns speciell plastrengöring om det är något som satt sig fast där. Det finns olika rengöringsmedel beroende på om det är surt eller basiskt.
 
Det jag brukar använda för den gula randen som blir på båten är oxalsyra, finns i färgaffären.
 
Hur har det gått? Har en likadan rand på min (alldeles nybyggda) pool som jag behöver få bort.. Nybyggd poolkant med en synlig rand längs poolens insida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har precis blivit terasspoolägare och har haft samma problem.
Vi har mycket järn i vattnet.
Vi testade ett medel som heter sharkbite, vi provade även vanlig askorbinsyra från kryddhyllan och det fungerade fint det med.
Det viktiga är nog att inte låta randen sitta för länge så den angriper själva materialet.

/Fredric
 
  • Gilla
MartinTro
  • Laddar…
Antar att det är samma typ av rand som blir på båtar. Där funkar oxlasyra klockrent. Tror det finns i produkten sharkbite. Finns som pulver i torghandeln och blandas med vatten. Helt naturligt ämne som finns i bla rabarber.
 
Vi löste upp en påse askorbinsyra i 1/2 liter vatten sen tog vi en trasa och gned på. Har det inte suttit länge funkar även en "mirakeltrasa" utan medel.
I vart fall på vår pool. Den är i glasfiber med en gelcoat yta, vit till färgen.
Jag skulle nog inte använda för starka grejer med risk att förstöra ytan.
Kolla vad säljaren/tillverkaren rekommenderar.
Läser man innehållsdeklarationen på sharkbite så känner jag personligen att askorbinsyra är att föredra om det fungerar.
/Fredric
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.