Jag har en del av infarten belagd med plattor 30x30, gjort -83.
Nu är det problem med gräs och mossa som växer i springorna. Hade upp alla plattor för 2 år sedan och slet bort allt gräs med alla rötter och trodde man skulle slippa det ett tag men ack så fel man hade.....det dröjde inte länge innan det började komma upp igen och nu ser det ut precis som tidigare.....

Vad är det bästa att göra?

Ska man ta upp plattorna och sätta ngn duk under? eller hjälper det, mycket rötter ligger ju direkt på ytan just under plattorna.
Något gift eller liknande?

Tacksam för bra tips
 
Jag har ett slags rensjärn som funkar jättefint till detta.
Det ser ut som ett "halvt skjutmått"; ett "L" av härdat stål, med insidan skarpslipad. Ca 2 mm tjock. Den passar på krattskaftet, fabrikat Gardena. Bara den går ner mellan springorna är det ett rent nöje att rafsa rent i springorna med den, tack vare skaftet kan man stå upp. Köptes på coop tror jag.
Sök på www.gardena.se , de kallar den "fogkrats".
 
Tack för tipset!
Men tar gärna emot andra tips om vad man kan göra för att kraftigt hindra gräset från att överhuvudtaget börja växa.



 
Om man har täckduk underst och sedan lägger stenmjöl under palttorna så kanske det kan hjälpa ett tag. Men sedan fller det ändå ner löv och annat som förmultnar mellan plattorna så att det kan börja växa. Det bästa är mekanisk rensning.
 
Det där kratsjärnen låter som en bra idé. Kokhett vatten dör det mesta av, så kanske det först, vänta några dagar och sen på med kratsjärnet??!!
 
Byggplast är det enda som hjälper.
Förr eller senare får man ändå ner såpass mycket jord i springorna att det börjar växa igen >:(
 
Jag säger bara Roundup .. fan bästa medel jag använt nånsinn asså. Sprutat 1000kvm :)
 
Hemmakatten
Om du har geoduk underst och sedan sättsand som du lägger palttorna på så bör du klara dig bra.

Det ogräs som då växer är frö som kommer flygande och det blir inte stort.

Vi hade 200 kvm plattor (med sand o geoduk under)., Varje månad ägnade vi 5-15 min med en gasolbrännare för att bränna bort de små ogräsen som fått fäste. Helt överkomligt!! :)
 
Hemmakatten skrev:
Om du har geoduk underst och sedan sättsand som du lägger palttorna på så bör du klara dig bra.

Det ogräs som då växer är frö som kommer flygande och det blir inte stort.

Vi hade 200 kvm plattor (med sand o geoduk under)., Varje månad ägnade vi 5-15 min med en gasolbrännare för att bränna bort de små ogräsen som fått fäste. Helt överkomligt!! :)
Geoduk funkar inte :(
Jag lade visserligen geoduken ovanpå sättsanden, men det dröjde nog bara 1månad innan gräset kom upp
 
Det finns visst något som heter "xxxxxättika" eller nå sånt ;D

Något med Ättika var det iallafall och det funkar visst jättebra...
 
Buuzzz skrev:
"xxxxxättika"
= ogräsättika. 8) ;D
 
Tack Immobil !
Jag förstår nu varför du är Forumgud ! ;D
 
Personligen tycker jag att tipset från Lurvnos är det som funkar bäst. Jag har gjort ett eget kratsjärn av ett armeringsjärn som jag bockade och sedan slipade en spets på. Funkar hur bra som helst. Det går både väldigt snabbt och lätt med kratsjärnet. Det som växer mellan plattorna sitter ju rätt löst eftersom plattorna ligger väldigt tätt och inte är det några kraftiga rötter som kan växa ner i de små springorna (i alla fall inte hos mig).
 
Ett alternativ till att ta bort gräset är att selektivt konkurera ut det gräs som du inte vill ha där. Fundera på det, ett kort-kort gräs kan se väldigt bra ut mellan plattor, självklart beroende på hur plattorna ser ut. Mossa är inte så taskigt i den meningen att det konkurrerar ut gräs och maskrosor etc. Man kan ju antingen arbeta emot, eller flyta med. Lite zen, du vet.
 
Testa med en gasolbrännare, jag köpte en sådan och avverkade 30-40 M2 på en 15-20 min. Fungerade bra.
Gasolbrännaren ca 180 spånn på Hornbach.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.