Hur får man lättast bort färgen från det här elementet? 70-tal, förmodligen oljefärg. Har tänkt skruva ner elementet.

Brunmålat element från 70-talet med termostat, framför en vit vägg och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lämna till en blästerfirma och lämna sen på lack
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
nino nino skrev:
Lämna till en blästerfirma och lämna sen på lack
Oj, glömde att skriva att jag tänkte på gör-det-själv-metoder.
Jag har kollat upp blästring men tycker 1000:- är mycket pengar.
 
Lättast är väl att bara måla över
 
A aweste00 skrev:
Oj, glömde att skriva att jag tänkte på gör-det-själv-metoder.
Blästra själv då. ;) Förutsätter givetvis att man har tillgång till utrustning, vilket är en självklarhet för vissa här och en utopi för andra...

Någon form av kemisk färgborttagare kan kanske också fungera beroende på färgtyp.

Men som sagts, måste färgen bort? Går det inte bara att tvätta och måla över?
 
lopec
Går det att värma bort elementfärg?
 
Färgborttagningsmedel, sen stålborste på vinkelslip/skruvdragare/borrmaskin.

Fast blästra om du har tillgång till det, mycket snabbare. Det kommer ta lång tid att slipa rent manuellt
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Lättast är väl att bara måla över
Det kommer förmodligen att krävas 4-5 lager vitt för att få det att täcka. Plus att jag inbillar mig att det blir lite ineffektivt med tjockt med gammal färg.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Färgborttagningsmedel, sen stålborste på vinkelslip/skruvdragare/borrmaskin.

Fast blästra om du har tillgång till det, mycket snabbare. Det kommer ta lång tid att slipa rent manuellt
Har funderat på färgborttagning men sen är det svårt att få in roterande stålborste. Tror trots allt det lutar åt att lämna på blästring.
 
Mazen Mazen skrev:
Stålborste på vinkelslipen..
[länk]
Svårt att komma åt.
 
1000 kr? Det tycker är som julklapp. Att köpa borstar och slipmedel och sitta i timmar och inte komma åt i mitten är sååå jobbigt. Och dyrt i längden.
Gör det rätt från början.
 
  • Gilla
Du och 19till och 3 till
  • Laddar…
Det var väl en medlem som använde lut på sitt element för att få färgen att släppa. Kommer inte ihåg vad han heter just nu så kan inte söka... Men han renoverade sin lägenhet med allt möjligt häftigt såsom gatusten i hallen ifall någon minns.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
1000 kr? Det tycker är som julklapp. Att köpa borstar och slipmedel och sitta i timmar och inte komma åt i mitten är sååå jobbigt. Och dyrt i längden.
Gör det rätt från början.
Sant. Jag är lite "själv är bäste dräng" och vill gärna göra allt själv, därför tänkte jag om det fanns nåt jävligt bra färgborttagningsmedel som gjorde hela jobbet.
Men det lutar nog åt blästring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.