På den oventilerade kallvinden i stugan har det börjat bildas vit påväxt på takstolarna. Hantverkarna som upptäckte det rekommenderade att rätt och slätt sätta en ventil i väggen. Men är det så smart egentligen, då kan man ju få in ännu fuktigare luft?

Har istället funderat lite på en annan lösning som består av en tilluftsfläkt som drives av en solpanel (http://gds.se/hus/inomhusklimat/ven...lcellsventilation-ger-frisk-luft-for-0-kronor). Då går fläkten bara när solen skiner. Fast för en kallvind bör man kanske blåsa ut luften istället, eftersom den är som fuktigast när det är som varmast och solen skiner?

Någon som har tips på en enkel och effektiv lösning som fungerar tillfredsställande?
 
Trygghetsvakten eller liknande produkter kanske? Intelligent ventilation beroende på fukt och temperatur.
Att bara ta upp en ventil kan få motsatt effekt vid fel väderlek, precis som du säger.
 
Trygghetsvakten är såklart en bra metod, eftersom den är till för att råda bot på just detta. Men jag söker en enklare lösning, som inte behöver vara helt optimal, men som i alla fall genomsnittligt minskar den relativa fuktigheten över tid.
 
Vänta nu. Du letar efter en lösning som inte ska vara optimal? Du får tipset om trygghetsvakten men förkastar det. Är det pga kostnaden? Köp byggplast och se till att ingen fuktig luft tränger upp till vinden. Sen isolerar du och sätter luftspalt enligt gängse metod. Det är väl en billig och mest korrekt lösning, men brukar också vara den krångligaste.

Annars får du själv bygga ventilstionsstyrning som regleras av in/ut-vändig luftfuktighet. Men hade du haft koll på det så hade du troligen inte skapat tråden. Så då kanske trygghetsvakten trots allt är rätt för dig. Inget illa ment men kanske bättre du berättar vad du tänker dig eftersom en rätt så väletablerad produkt inte känns rätt för dig
 
Fast en vanlig kallvind med luftspalter och tätt "golv" borde inte ha problem. Är det tätt inifrån huset? Har du tillräcklig frånluft i bostadsytan? Finns det någon gammal ventilation som går ut på kallvinden (man vet aldrig med gamla hus)? Har du någon trapp i innertaket med lucka som eventuellt är otät?
 
Egentligen borde lösningar likt trygghetsvakten gå att bygga själv för 1/3 av priset.
Två fuktmätare, två temperaturmätare, en liten PLC eller RasperyPI med analogingångar och programmerad med en algoritm som med indatat avgör om det är fördelaktigt att starta en fläkt eller inte.
 
olofh skrev:
Vänta nu. Du letar efter en lösning som inte ska vara optimal? Du får tipset om trygghetsvakten men förkastar det. Är det pga kostnaden? Köp byggplast och se till att ingen fuktig luft tränger upp till vinden. Sen isolerar du och sätter luftspalt enligt gängse metod. Det är väl en billig och mest korrekt lösning, men brukar också vara den krångligaste.

Annars får du själv bygga ventilstionsstyrning som regleras av in/ut-vändig luftfuktighet. Men hade du haft koll på det så hade du troligen inte skapat tråden. Så då kanske trygghetsvakten trots allt är rätt för dig. Inget illa ment men kanske bättre du berättar vad du tänker dig eftersom en rätt så väletablerad produkt inte känns rätt för dig
Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i mitt inlägg, men jag söker en enkel lösning. Så stort anser jag inte problemet vara att jag slänger ut 10.000 kronor för att avfukta 10-12 m^2 vindsutrymme (ja, det är inte större än så, pga av att resten av huset delvis har öppet till nock och delvis ett sovloft).

Jag fattar också att man själv kan bygga en liten anläggning som styrs av både den ena och andra parametern. Det intressanta är hur man kan göra detta på ett så enkelt sätt som möjligt men ändå med godtagbar funktion. Exakt vad jag är ute efter vet jag förstås inte, annars hade jag ju inte startat tråden. Därför vill jag gärna ta del av andras erfarenheter och/eller intressanta synpunkter.
 
Chrissofsweden skrev:
Fast en vanlig kallvind med luftspalter och tätt "golv" borde inte ha problem. Är det tätt inifrån huset? Har du tillräcklig frånluft i bostadsytan? Finns det någon gammal ventilation som går ut på kallvinden (man vet aldrig med gamla hus)? Har du någon trapp i innertaket med lucka som eventuellt är otät?
Vi har haft fuktproblem inne i huset med imma på rutorna och kondensvatten på rörledningar, så - nej, frånluften har nog inte varit tillräcklig. I vintras monterade vi in en fuktstyrd PAX-fläkt för att hjälpa upp ventileringen (som skedde genom självdrag innan). Inte förrän nu i sommar har vi låtit den vara på konstant (även när huset står tomt), så effekten av den är svår att uttala sig om ännu.

Krypvinden nås inifrån genom en lucka i väggen. Den är väl inte direkt hermetiskt tät, så kanske är det så enkelt att vindsfukten kommer att dras ut med förbättrad frånluft i bostaden? Det vore ju isåfall gott att ta två flugor i en smäll så att säga. :wow:
 
MagHam skrev:
Egentligen borde lösningar likt trygghetsvakten gå att bygga själv för 1/3 av priset.
Två fuktmätare, två temperaturmätare, en liten PLC eller RasperyPI med analogingångar och programmerad med en algoritm som med indatat avgör om det är fördelaktigt att starta en fläkt eller inte.
Ja, ja, har tyvärr inte tid med den typen av tonårsprojekt längre.. :p Men du har absolut rätt, det går att bygga riktigt fräcka grejer med en processor och lite sensorer.
 
Du svarar på din fråga redan i trådstarten. Vill du ha en enkel lösning som inte är optimal så släng in en par ventiler som vädrar in uteluft. Uteluften är nog fuktig men garanterat bättre än den luft du har på vinden där det möglar. Det är inte så troligt att bräder som ligger undertak utomhus skulle börja mögla pga för hög luftfuktighet medan det bevisligen möglar på din vind.

Slutsats: Uteluften är torrare än den luft just du har på din vind så några ventiler kommer att göra nytta. Kommer det att vara effektivt? Knappast, men bättre än att inte göra nånting.
 
Finndjävel skrev:
Du svarar på din fråga redan i trådstarten. Vill du ha en enkel lösning som inte är optimal så släng in en par ventiler som vädrar in uteluft. Uteluften är nog fuktig men garanterat bättre än den luft du har på vinden där det möglar. Det är inte så troligt att bräder som ligger undertak utomhus skulle börja mögla pga för hög luftfuktighet medan det bevisligen möglar på din vind.

Slutsats: Uteluften är torrare än den luft just du har på din vind så några ventiler kommer att göra nytta. Kommer det att vara effektivt? Knappast, men bättre än att inte göra nånting.
Tack, Finndjävel, det var den typen av insikter jag var ute efter. Då borde alltså en solstyrd tilluftsfläkt (med kallrasskydd) vara snäppet bättre, eftersom man då undviker att få in luft när det är mulet. Men, under sommarhalvåret kanske det är bättre att vädra ut luft istället för att trycka in den, eftersom det då är som fuktigast ute?
 
På sommaren är luften så varm så den rymmer mycket vatten så då går det bra trycka in den. Höst och vår är det bäst att stänga ventilerna.
 
stig-helmer skrev:
Ja, ja, har tyvärr inte tid med den typen av tonårsprojekt längre.. :p Men du har absolut rätt, det går att bygga riktigt fräcka grejer med en processor och lite sensorer.
HaHa. "tonårsprojekt" :D Huvudet på spiken.
För 35 år sen så hann man bygga vadsomhelst. Vet inte var tiden kom ifrån.
Nu med hus och familj blir det mycket mindre av den varan.
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
Kanske läge att se över den riktiga orsaken först innan du kostar på att lösa ett symptom. Huset verkar ju uppenbart ha vissa ventilationaproblem. Är påxten utstickande på något ställe? Jag tänker om det är mer påväxt framför luckan eller liknande.

Hur ser det ut med luftspalt vid där tak möter yttervägg?
 
Chrissofsweden skrev:
Kanske läge att se över den riktiga orsaken först innan du kostar på att lösa ett symptom. Huset verkar ju uppenbart ha vissa ventilationaproblem. Är påxten utstickande på något ställe? Jag tänker om det är mer påväxt framför luckan eller liknande.

Hur ser det ut med luftspalt vid där tak möter yttervägg?
Den mesta påväxten är på nederdelen av takstolarna, längst in nära gaveln, bort från luckan. Luftspalt existerar ej.

Angående fuktproblemen inne i huset så uppstod de plötsligt för sådär tre-fyra år sedan. Har ingen aning om vad detta berodde på. Enda ledtråden skulle kunna vara att vi fick problem med avloppet i samma veva. OT: Kan detta ha något samband? Påväxten på vinden upptäcktes för två år sedan och innan dess har ingen inspektion gjorts sedan nio år tillbaka.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.