Tjenare,

Hallrenoveringen har startat så nu när jag, vad jag trodde, snabbt och lätt skulle slita bort plastmattan i hallen så hittar jag alltså flytspackel under densamme.
Finns det någon bra metod att få bort detta? Ska ju komma till spånskivorna eftersom jag ska årgärda knarrandet jag har i golvet.
Delvis borttagen plastmatta på golvet som avslöjar underliggande flytspackel vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
 
det är nog tio ggr enklare att riva bort golvspånet och börja om.............
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
det är nog tio ggr enklare att riva bort golvspånet och börja om.............
Fast är det inte ett smärre fanskap att få bort spånskivor från reglarna också?
 
Men ska du åtgärda knarret lär du ju ta upp och limma dom i alla fall. Skulle bara sågat bort det gamla och fixat nya utan att tveka.
 
MarcusRask MarcusRask skrev:
Fast är det inte ett smärre fanskap att få bort spånskivor från reglarna också?
tja det blir nog ett smärre fanskap att få av flytspacklet och komma åt skruvarna också...........
 
Stefan N Stefan N skrev:
Men ska du åtgärda knarret lär du ju ta upp och limma dom i alla fall. Skulle bara sågat bort det gamla och fixat nya utan att tveka.
Tanken va att bara dra i nya skruvar där knarrande va och sedan spackla om ojämnheter
 
Men....jag ser inget flytspackel!?
Ser bara en matta som skiktar sig....pga att limmet sitter som fan i spånet...
 
J Jörgen Ö skrev:
Men....jag ser inget flytspackel!?
Ser bara en matta som skiktar sig....pga att limmet sitter som fan i spånet...
Är det så? För lim lägger dem i strängar, detta här beter sig som spackel och är utlagt under hela mattan. Har dessutom slipat på det då dammar det som spackel
 
MarcusRask MarcusRask skrev:
Är det så? För lim lägger dem i strängar, detta här beter sig som spackel och är utlagt under hela mattan. Har dessutom slipat på det då dammar det som spackel
Nej, mattlim drar man ut så det är heltäckande på underlaget. Det kan däremot ligga ett tunt lager av finspackel, på ett par mm. Flytspackel är normalt minimum 10mm
 
J Jörgen Ö skrev:
Nej, mattlim drar man ut så det är heltäckande på underlaget. Det kan däremot ligga ett tunt lager av finspackel, på ett par mm. Flytspackel är normalt minimum 10mm
Alright. Det är ett helvete att få väck och efter mycket pekande i det så lär de bli nya spånskivor för detta helvete skojar man inte om :sweat:
 
H
Bara dra i nya skruvar där det knarrar.
Se om det blir tyst annars det med nya skivor
 
Ska bara säga att jag körde till renta och hyrde en mattstripper för 254kr för en hel helg som gör spånskivorna fria från lim. Visst man får gneta på och det kommer väl ta en 5 timmar totalt men helt klart värt det om man vill slippa de åtskilliga timmar som det hade tagit med att byta spånskivor.
Och sen i mitt fall där även plastmattan i köket ska upp för att det knarrar och möjligheten att dra upp spånskivorna är uteslutet pga att köket inte ska renoveras i nuläget så är jag jävligt nöjd med mattstrippern. Renoveringsarbete med mattstripper på golv, delvis borttagen plastmatta, och skrapade väggar i rum under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med en mattstripper som tar bort lim från spånskivor, golv med borttagen matta och rivningsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
H
MarcusRask MarcusRask skrev:
Tjenare,

Hallrenoveringen har startat så nu när jag, vad jag trodde, snabbt och lätt skulle slita bort plastmattan i hallen så hittar jag alltså flytspackel under densamme.
Finns det någon bra metod att få bort detta? Ska ju komma till spånskivorna eftersom jag ska årgärda knarrandet jag har i golvet.
[bild]
Mvh
Det är bara att riva och om golvet är ojämnt, sala på nya reglar och rikta upp golvet. Det finns inga genvägar om man vill få bort knarret. Genvägar, knarret kommer tillbaka förr eller senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.