Hej!
Vi bygger just nu ett götenehus och skall ha bastu i vår relaxavdelning på bottenplanet. Nu undrar jag om man kan få bort den "fjällstuge" känsla som infinner sig när man sätter in en bastu. Kan man lasera? Måla? Montera tunna el lister som täckning? Ideér? Tips?

tack på förhand!

Mvh

Stoffe
 
Utsidan kan du kakla om du vill för att slippa se så mycket panel när man vistas i själva badrummet, men inne i bastun känns det kanske tveksamt att måla eller lasera.
Men om du använder asp som inredningsmaterial så har jag för mig att det inte mörknar lika mycket som traditionellt virke, men är väl också dyrare förstås....
Annars finns det ju färdiga glaspartier, som tex. nedan, som används till väggar, men är väl antagligen väldigt dyrt :-/ men attans snyggt och inte likt någon fjällstuga som jag sett iaf. ;)

MVH/Christina.
530.jpg
 
Håller med. Kakla utsidan och sätt in fönster. Bastun ska dock vara en mysig tillflyktsort från verkligheten och har du för mycket fönster blir det lätt för ljust i bastun.

mvh
David
 
En variant som jag såg i en allmän bastu var att använda håltegel på en vägg istället för vanlig panel (alltså inne i bastun). Det var rätt snyggt och det ger ju också en bättre luftfuktighet så man slipper en knastertorr luft, teglet håller kvar fukt bättre än panelen.

Asp är bra, Al också men de är dyrare än vanlig gran.

Utsidan kan du ju göra som du vill med.
 
Insidan är det ingen fara med, det är ok.
Jag är rädd för utsidan. Kan man måla utsidan av bastun? Lasera den?

Den fjällstugan vill jag bli av med.. ;D

 
Stoffe_byggare skrev:
Insidan är det ingen fara med, det är ok.
Jag är rädd för utsidan. Kan man måla utsidan av bastun? Lasera den?

Den fjällstugan vill jag bli av med.. ;D
På utsidan kan du väl måla eller lasera på samma sätt som du gör med annan träpanel i våtutrymme tex. tak eller panel på vägg, under förutsättning att det inte är någon dusch i anslutning till den väggen (men det är det väl inte om den levereras panelkädd)
Använd färg som tål den fukt som finns i ett badrum, skulle personligen hellre satsa på lasyr än täckfärg, men det är väl en smaksak.

//Christina.
 
Inne-använd olika träslag exvis mörkare trä som inslag, lampor i hörnorna bakom laven.
Fönster är brsa, gärna ett runt för marin känsla.
Väggen utanpå skulle jag kakla in-mer badhuskänsla än fjällstuga 8)
 
Varför inte regla upp mellanväggar (cc600) för basturummet, på med dubbelgips på utsidan o sedan på med kakel (enl. gängse metoder såklart!)? Jag valde även att kakla agg.väggen inne i bastun, blev rätt så trevligt faktiskt.

Det blir som oftast billigare att lösvirkesbygga än att köpa färdig byggsats.
 
Glasbetong varvat med kakel tycker jag fungerar bra.
 
Tack för alla tips!
Bastun ingår från Götenehus, så det blir lasyr alternativt reglar/gips för att kläs in i kakel.

Mvh

Stoffe
 
Så här ser vår ut utvändigt och det är jag mycket nöjd med.
154_5440.JPG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.