Jag har en dörr där det fogats med fogskum och sedan lämnats utan åtgärd. Jag förstår ju att det är bara att skära till där det blivit för mycket, men det har också sölats på dörrblad och dörrkarm, på vissa ställen torkats, men inte ordentligt, så att det är ett mycket tunt lager som sitter fast. Finns det något att ta bort detta med, eller är det bara att slipa och sedan måla om dörren?
 
Prova med rakblad, det sista tas med fint sandpapper.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
L lat skrev:
Prova med rakblad, det sista tas med fint sandpapper.
Svårt utan att repa, men det blir ju det om inget annat går... anar att det blir målning efter det :(
 
Fogskum biter sig fast ordentligt! Mekanisk rengöring är det som gäller.
Med fint våtslip, polerpasta, mirakeltrasor etc så borde det gå att slippa att måla om i alla fall.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
på vita karmar så blir där gulaktiga fläcka om man inte tar bort det innan skummet härdat
lösning är att måla
 
Produktinformation om TEC7 REMOVE ALL, ett miljövänligt rengöringsmedel, löser fog, lim, färg, 50 ml.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan prova aceton. Borde lösa polyuretan. Också färgen under kan man förmoda men du behöver nog måla om i vilket fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Svårt utan att repa, men det blir ju det om inget annat går... anar att det blir målning efter det :(
En färgskrapa som man inte trycker för hårt & sedan polera?
 
T tergo skrev:
på vita karmar så blir där gulaktiga fläcka om man inte tar bort det innan skummet härdat
lösning är att måla
Ja, det har jag allt märkt. Svårt att påverka när man inte gjort det själv :(
 
Violina Violina skrev:
[bild]
Yesss! Har du testat? Blir i alla fall till att testa, verkar ju funka till annat annars.
 
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Yesss! Har du testat? Blir i alla fall till att testa, verkar ju funka till annat annars.
Inte på fogskum men på mycket annat med gott resultat

Annars kan jag tänka mig att label off kan fungera (biter på missfärgning från asfaltsmatta iaf)
 
Violina Violina skrev:
Inte på fogskum men på mycket annat med gott resultat

Annars kan jag tänka mig att label off kan fungera (biter på missfärgning från asfaltsmatta iaf)
Tack, jag får prova mig fram :) Verkar ju vara något som man bör ha hemma i vilket fall ;)
 
Vad är det för klåpare som har använt fogskummet då? Normalt sett så ser man ju till att absolut inte få det på annat än där det ska vara.......(av given anledning)
 
S Stefan1972 skrev:
Vad är det för klåpare som har använt fogskummet då? Normalt sett så ser man ju till att absolut inte få det på annat än där det ska vara.......(av given anledning)
Vet inte och tyvärr skulle det inte ha hjälpt om jag vetat heller, finns till och med fläckar av det på golvet :(
 
Kan gå att gnugga med fingret om det är en liten fläck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.