Hej!
Undrar ifall de går att få bort färg smidigt från tegelsten på något sätt?
Har tegelhus med lite träpanel på, förra ägaren har kladdat endel färg på vissa tegelstenar när han målat träpanelen. Ser inge vidare ut. Har försökt att skrapa bort med de verkar sitta hårt.
Färgen är alkydoljefärg. Någon som vet en bra idé?
 
Prova färgborttagninsmedel och tvätta sedan av ytan. Testa först på en liknande tegelsten så att inte färgborttagningsmedlet missfärgar stenen.
 
okej tack! ska se om de fungerar!
 
Har samma problem fast med vitt mexitegel, så det röda färgkladdet syns ju ganska mycket. Kan jag också prova med något medel eller är det skrapande som gäller?
 
Du kan testa det också fremar. Jag har själv mexitegel och tidigare ägaren har kladdat med svart färg... Har dock inte gett mig på att ta bort det ännu, men det missfärgade inte teglet. Produkten jag testade var "Beckers Färgborttagningsmedel".

Tipset är att täcka över teglet med plast innan man målar om nästa gång...
 
Hammare och huggmejsel fungerar perfekt till att knacka bort små färg fläckar med. Gegga på med färgborttagningsmedel eller annat tycker jag låter lite riskabelt och slutar nog med en större fläck än vad man började med.
 
Har provat att skrapa lite med sån vanlig hårdmetall färgskrapa och det har funkat bra på mindre fläckar i alla fall. Håller på att måla om huset nu och täcker mexiteglet när jag målar, men har lite problem med att plasten blåser sönder hela tiden :)
 
Beckers färgborttagning fungerade utmärkt för mig. Färgen bara mjuknade och släppte från teglet - enkelt att spola port med trädgårdsslangen.
Prova på ett undanskymt ställe först bara, det kanske inte fungerar lika bra på alla färgtyper.

/Ingenjören
 
fremar skrev:
Har provat att skrapa lite med sån vanlig hårdmetall färgskrapa och det har funkat bra på mindre fläckar i alla fall. Håller på att måla om huset nu och täcker mexiteglet när jag målar, men har lite problem med att plasten blåser sönder hela tiden :)
Det finns en fleecematta av gamla PET-flaskor som är ypperlig att täcka med. Finns hos färghandlarn. Plast kan det ju blåsa bra i...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.