Hej! Samtliga dörrar (5 st) och alla originallister på nedervåningen i mitt hus är övermålade med tjock modern färgtyp som döljer alla profiler som om de vore överspacklade. Jag vill förstås få bort denna och måla om med linoljefärg men jag har nu spenderat 5 timmar på en sidan av en dörr med profilskrapor och varmluftspistol och stort tålamod för att inte skada profilerna. Det är inte färdigt på långa vägar. Speglarna och ramen eller vad det kallas fungerar ju bra att skrapa men profilerna skadas hur lugn jag än försöker vara, det är lätt att man slinker med skrapan. Färgflagorna är fulla med träspån och det känns inte bra på något vis och tanken på att behöva göra detta på 9 dörrsidor till får mig att må illa:p Finns det något annat sätt att göra detta på? Hur pass stor risk är det att skada dörrarna mer med lut? Finns det färgborttagningsmedel man kan använda och är det isåfall ett alternativ? Skulle man kunna använda något annat på bara profilerna och skrapa resten?

Ska tilläggas att dörrarna målades om på 70-talet med okänd färgtyp, under har jag skrapat fram ett färglager och det är nog omöjligt att bevara den utan jag får göra om det. Huset är från 1925 och kan möjligen ha fått färgen borttagen förr iom att bara ett lager finns.

Tacksam för hjälp!
 
Det ska inte följa med spånor i färgen, då låter det som något inte blir riktigt rätt när du arbetar.

Det viktigaste är att du aldrig ska behöva ta i med kraft när du drar skrapan. Det är oftast då man slinter och gör missar.

Gör mycket skillnad om det är bra skrapor du använder. Jag har använt dessa som har klarat många olika profiler. Du byter/vänder skären för att kunna följa formen på träet. https://www.leifarvidsson.se/bahco-fargskrapa-625-med-vandbart-trekantsskar

Har du lyckats med att hitta rätt balans i temperaturen när du värmer färgen? Vissa färger stelnar snabbt igen så då får man värma mindre ytor och oftare. Om det är flera tjocka lager kan det vara bättre med lägre värme på pistolen så att man inte bränner ytan utan alltihop blir genomvarmt. Så fort du märker att det inte går lätt att dra färgen ska ta mer värme istället för våld.

I profilerna är det viktigare att skrapa med fibrerna i träet eftersom det är lättare att haka i på de små ytorna och med hörnen på skrapan.

Ifall det är tjocka lager som gör det svårt att följa profilens form kan man börja med att dra av det mesta och sedan finputsa i de mer petiga detaljerna.

Hoppas kan förbättra tekniken med lite mer övning. Du kommer absolut att minska arbetstiden på nästa dörr.
Och lite av missarna kommer att döljas när du målar sedan. Lycka till!
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
När jag har renoverat fönster och skrapat profilerna trärena tycker jag oftast att det fungerar bäst när färg/trä svalnat ordentligt efter att man värmt på med varmluftspistolen. Då blir det inte så mycket "gegg" utan mera som att skrapa löst sittande krackelerad färg.
 
krillek skrev:
När jag har renoverat fönster och skrapat profilerna trärena tycker jag oftast att det fungerar bäst när färg/trä svalnat ordentligt efter att man värmt på med varmluftspistolen. Då blir det inte så mycket "gegg" utan mera som att skrapa löst sittande krackelerad färg.
Fast färgen blir ju hård igen när den svalnar. Jag fick lära mig att:
1. Värm med värmepistolen till färgen "bubblat upp".
2. Stäng av värmepistolen och räkna till 5.
3. Skrapa

Det fungerar bra, då man slipper kladdet, men färgen fortfarande är mjuk.
 
Har du testat färgborttagningsmedel? Jag håller på att skrapa en trätrappa som är målad och sedan fullsmetad med kontaktlim/mattlim, och färgborttagningsmedlet räddade mig från att bli galen. Jag testade allt utan att få bort nästan någon färg, och i desperation provade jag medlet. Smeta på, lägg plast över, vänta 2-3 timmar och sedan går det mycket lättare att skrapa. Är det tjocka lager färg kan man få göra om det igen, men efter två vändor har jag fått det trärent. Det blir dyrare och kanske tar längre tid med all väntan, men för mig är det definitivt värt det! Jag kör denna http://flugger.se/Faerg/Rengoering/Lack_och_faergborttagning(SKRAP).aspx men det kanske finns ännu bättre medel på marknaden.
 
Jeg ville kjøpt eller lånt en Speedheater/Spotheater og kjøpt noen profiljern. Vi har så langt skrapet 90 kvm yttervegg med profiler og det har gått fint. Bruker vel omtrent en time pr kvm.
 
Jag köpte en speedheater när jag köpte huset, har skrapat både dörrar och fönster med lyckat resultat, visst är det jobb ändå men o så mycke mindre än med varmlufts pistol. Jag skrapar när det är varmt, nästan direkt jag lyft på bort speedheatern.. Nackdelen är väl att den var dyr :( men har funkat 15 år!! Går att hyra om man inte vill köpa..
 
En speedheater är ju bara en infravärmare med tjusigt namn. Köp en sån istället och modifiera för en bråkdel av priset. Mycket bättre än en värmepistol.
 
Jag är lite sugen på att bygga en DIY-speedheater. Är det någon som har provat? Jag tänker mig en 0,5m infravärme på ben och ett handtag (?).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.