Jag sitter i en något märklig sits. På gaveln till ena flygelbyggnaden är panelen i ganska dåligt skick nedtill. I min egen priolista ligger den inte direkt på topp men min far har länge gått och störts sig på den.

Nu har han i något missriktad välvilja gått och skaffat ny panel till mig. Jag är tacksam men problemet är att det är "bonnsågat" på en gammal cirkelsåg. Det kommer i mina ögon se grymt felplacerat ut på en gammal rödfärgad kåk där övrig panel är ramsågad.

Finns det några bra bra tips att få bort klingmärkena men samtidigt ha en tillräckligt grov yta så rödfärgen fäster?
 
strumpa strumpa skrev:
Jag sitter i en något märklig sits. På gaveln till ena flygelbyggnaden är panelen i ganska dåligt skick nedtill. I min egen priolista ligger den inte direkt på topp men min far har länge gått och störts sig på den.

Nu har han i något missriktad välvilja gått och skaffat ny panel till mig. Jag är tacksam men problemet är att det är "bonnsågat" på en gammal cirkelsåg. Det kommer i mina ögon se grymt felplacerat ut på en gammal rödfärgad kåk där övrig panel är ramsågad.

Finns det några bra bra tips att få bort klingmärkena men samtidigt ha en tillräckligt grov yta så rödfärgen fäster?
Jag har inget svar på hur få bort klingmärken, men i min erfarenhet fäster rödfärg - iaf om den är linoljeförstärkt - fint även på hyvlat virke.
 
Är det ett problem att det är olika sågtekniker? Så blir det normalt sett när man underhåller hus.
Om du vill ha en yta som ser mer ramsågad ut så kanske det går att ta lite på ytan med ett bandsågverk.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vem i hela världen går och granskar sågytorna nedtill på utomhuspanel??
 
ricebridge ricebridge skrev:
Vem i hela världen går och granskar sågytorna nedtill på utomhuspanel??
Det är inte sågytan nertill som avses utan panelens utsida alltså klyvsidan.
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Visa bilder annars är det svårt att förstå vad du menar.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Man har haft sågverk med klinga (inte "cirkelsåg" 🙄) i ungefär 150 år i det här landet. Tacka farsan istället för att gnälla!
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
Precis Bilder tack!
 
Kanske prova med riktigt grovt slippapper på en excenterslip? Eller en skakslip?
Inte trycka speciellt hårt förstås.

/Höghus
 
H Harald Blåtumme skrev:
Visa bilder annars är det svårt att förstå vad du menar.
Jag skulle tro TS menar att det är som i mitt exempel jag just tog bild på. Ett uthus vi har där det här är kanske det mest extrema stället.
Lokalsågat någon gång i forntiden.

Vertikala gula träpaneler på en vägg, texturerad yta, tätt ihop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Tack för bilden. Hittade ingen bra bild när jag googlade. Panelbrädorna ska åka och hämtas idag så har ingen bild på brädorna än.
 
Bilder på gaveln med rötskador nedtill
 
  • Röd träbyggnad, vit knut, fönster, skadad nederdel, grusväg, grönt gräs, träd, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödfärgad trävägg, sliten, med skador och mögel nertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte att klingsågad panel skämmer det historiskt korrekta intrycket mer än den tjärade (?) betonggrunden. Så återigen, säg "tack så mycket" till pappsen.
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Har varit och hämtat den nu och den ser faktiskt bättre ut än jag befarade. Jag kan kanske leva med den 😅
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
strumpa strumpa skrev:
Har varit och hämtat den nu och den ser faktiskt bättre ut än jag befarade. Jag kan kanske leva med den 😅
Monterar du nya panelen utanpå sockeln?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.