Hejsan!

Lite bakgrundsinfo:
Vi laserade vår tryckimpregnerade altan i en trevlig nyans. Redan efter vintern såg det något slitet ut, och vi gjorde misstaget att köra tralltvätt med en sån där roterande maskin...Detta resulterade i att färgen skrubbades bort REJÄLT. Det ser uppriktigt sagt förjävligt ut. Vi försökte slipa bort färgen för att börja om på noll, men har ingen golvslip så gav upp det rätt fort.
Testade dock att köra högtryckstvätten på en planka, vilket funkade riktigt bra för att få bort färgen.
Frågan är, är det en okej metod att köra högtryckstvätten över hela altanen för att få väck den värsta färgen, och sen slipa för att få det jämnt och fint? Tänker isåfall självklart olja ordentligt sedan. Eller är det en jättedålig idé? Ge mig plus och minus!
 
Trallen riskerar att bli luden utav högtryckstvätten,. De mjuka träfibrerna slits bort och de hårda årsringarna blir kvar.

Jag hade troligen hyrt en golvslip eller liknande för att slipa bort lasyren.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Trallen riskerar att bli luden utav högtryckstvätten,. De mjuka träfibrerna slits bort och de hårda årsringarna blir kvar.

Jag hade troligen hyrt en golvslip eller liknande för att slipa bort lasyren.
Tack för svar, och här kommer en dum fråga: Vad gör det att det blir ludet? Skulle det vara möjligt att slipa till det?
 
F Figur skrev:
Tack för svar, och här kommer en dum fråga: Vad gör det att det blir ludet? Skulle det vara möjligt att slipa till det?
Att det blir ludet leder till att man kommer få småflisor sen när det torkar. Men genom att gå över hela golvet med en slipmaskin efter att man spolat och golvet torkat ordentligt så slipper man detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.