Hej, har beställt nya vägguttag och dimmers till lägenheten. Har bytt cirka 10 st utan problem då de endast var som mest parallellkopplade mot ett annat uttag. Nu i köket däremot är ett uttag parallellkopplat mot 2 andra uttag (dvs det finns 3 uppsättningar blå, svart och gulgrön till den nuvarande dosan) Så, till min fråga!

Kan jag använda Primo Exxact från Schneider för att ersätta den befintliga eller har jag köpt fel? De andra uttagen var enkla för de hade endast 2 uppsättningar kablar vilken jag satte in i de 2 ingångar som fanns.

En elektriker kommer nästa vecka (oroa er inte 🙂) men ville säkerställa att jag har allt som han behöver….
 
  • Metallisk installationsram och vit elektrisk anslutningsdosa hålls i hand över träytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Totte_S
Ja. Du får skaffa tre kopplingsklämmor som rymmer tre kablar var.
Anslut fas nolla o jord med 10cm bitar kabel i det nya uttaget och skarva ihop allt bakom uttaget.
 
richardtenggren
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Det är redan väldigt tajt bakom uttaget.. det finns ingen schneider som har det jag behöver från start? Den nuvarande dosan har 4 ingångar medan den jag har endast har 2
 
S Sebbe1991 skrev:
Det är redan väldigt tajt bakom uttaget.. det finns ingen schneider som har det jag behöver från start? Den nuvarande dosan har 4 ingångar medan den jag har endast har 2
Hur definierar du tajt? Hur djup är dosan?
 
Totte_S
richardtenggren richardtenggren skrev:
Blir väl en för 4- eller 5-ledare, typ 221-415 eller 773-104 :)

[länk]
[länk]

Fördelen med den första är väl att den är enklare och fixar RK,men något mer skrymmande.
Sorry. Söndagsseg 😎Richard har rätt!

U-båtar tar mindre plats. Finns i olika storlekar.
Se till att alla ledare sitter fast ordentligt.
Genomskinlig skarvkoppling för elektriska kablar med metallinsats och skruvfastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sebbe1991
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Hur definierar du tajt? Hur djup är dosan?
Tog ut nuvarande uttag, insåg att det fanns 3 set kalbar istället för 2 och satte tillbaka den. Det fick pressas en del för att kablarna skulle in igen. Kanske 5-6cm djupt?
 
S Sebbe1991 skrev:
En elektriker kommer nästa vecka (oroa er inte 🙂) men ville säkerställa att jag har allt som han behöver….
Han har garanterat det som behövs för att lösa detta. 😏
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Sorry. Söndagsseg 😎Richard har rätt!

U-båtar tar mindre plats. Finns i olika storlekar.
Se till att alla ledare sitter fast ordentligt.
[bild]
Så jag sätter alla 3 kablar i denna och sen till samma ingång? L/N/Jordad?
 
S Sebbe1991 skrev:
Tog ut nuvarande uttag, insåg att det fanns 3 set kalbar istället för 2 och satte tillbaka den. Det fick pressas en del för att kablarna skulle in igen. Kanske 5-6cm djupt?
5cm är inga problem med kopplingar bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.