Hallå där,
Kvällstid så har jag någon variant av stomljud i huset. Det är visserligen väldigt lågt men är det tyst och ska man till att sova så är det hart när omöjligt att koppla bort det. Har prövat att stänga ner mitt hus helt men hör ändå ljudet så det är uppenbarligen inte mitt ljud. Huset står delvis på berg så jag misstänker att det är något som fortplantar sig från grannarna genom marken.

Kan tänka mig att ljudet kommer från en kompressor, det går lite upp och ner med regelbundna intervall. När det har varit varmt ute har det hållt på fram till 2300-2330, nu när det är kallt har det fortsatt. På morgonkvisten verkar det vara tyst.

Någon som kan tänka sig ha ett förslag på vad det kan vara?!
 
Tja, en kompressor finns det i en värmepump, det kan inte vara en sådan?
 
Absolut borde det ju kunna vara det. Sen kan man ju fråga sig om de är så pass stadig förankrade i underlaget att dess ljud fortplantar sig genom berg, åtminstonde då ett 10-tjugotalmeter.

Edit:
Jag menar, man kan ju tycka att de borde vara väl upphängda och avdämpade för att dess ägare inte skulle störas till att börja med.
 
Borde väl även kunna komma från kollektorslangen i själva borrhålet om det är en bergvärmepump(?) I så fall så hjälper det ju inte om kompressorn är väl upphängd.

Vibrationer är lurigt, kan vara så att det uppstår stående våger och ditt hus hamnar på en max-nod, sen kanske det finns något i ditt hus som har "rätt" resonansfrekvens för att det ska höras hos dig men att de som orsakar störningen har ett hus med annan självresonans så de inte märker nått själva. Har sett sådana fenomen av markvibratorer där det inte kännts något på en punkt 50m ifrån vibrtorn men krafttiga vibrationer 5m brevid den puinkten.
 
Och hur listar man ut varifrån det kommer utan att kontakta - och därmed med stor sannolikhet irritera - hela grannskapet?

Sen kan man ju fråga sig om sådant med rimliga insatser går att göra något åt!?

Inser att det är en knepig frågeställning jag kommer med men jag måste ju försöka i alla fall ...
 
Kommunen lär veta vem som har bergvärme då det krävs tillstånd för det så du kanske kan kolla med kommunen för att minimera antalet du behöver prata med om de vill lämna ifrån sig uppgifter om det..

Om det visar sig att nån av grannarna har sin värmepump fastbultad i sin platta som i sin tur är förankrad i berget kan du ju testa att köpa nån vibrationsdämpning som grannen kan sätta mellan pumpen och plattan för å se om det blir bättre, kommer vibrationerna från kollektorslangen så har jag inga realistiska idéer på hur man löser det..
 
swehjo skrev:
Någon som kan tänka sig ha ett förslag på vad det kan vara?!
Jag stördes av ett lågfrekvent svagt ljud i mitt förra hus (där fanns det inga grannar). Minns att jag funderade på om det kunde vara vibrationer från långtradare på vägen en dryg kilometer bort (hörde inget utomhus). En annan teori var att det var något slags resonansljud från murstocken när det blåste.
 
Och tack vare att jag inte kunde somna inatt så fick jag också en verifiering på när ljudet är igång. Det är ju inte alltid lätt att komma ihåg hur och när och så annars när man ligger i halvdvala framemot midnatt.

Ljudet är igång åtminstonde från 22-tiden och fortsätter fram till ca midnatt. Därefter, under någon halvtimme, kör det igång några korta snuttar. Därefter tyst. Hörs inget på morgonkvisten dvs vid 6-7 snåret. Då jag varit hemma och varit sjuk några dagar kan jag också säga att det inte hörs något vid 9-10-tiden på förmiddagen. Ovanstående gäller även helger. Känns väl inte direkt som en värmepump i så fall?!

Ingen koppling till vindstyrka i mitt fall.

I övrigt är det bara vara villor inom en radie på ett par hundra meter. E4 ligger 1-2km bort men jag kan inte tänka mig att den ger dessa ljud och framför allt skulle inte klockslagen stämma överens. T-bana ligger i närheten men stämmer inte heller med ljudbild eller klockslag.
 
Att du bara hör ljudet kvälls- / nattetid kan kanske bero på att det är tyst och lugnt i närområdet vid dessa tidpunkter, om det är en värmepump eller liknande så går ju dessa dygnet runt. Om du är säker på att ljudet inte finns dagtid så kan man ju börja undra vad det är för utrustning som enbart går på kvällar/nätter, och sporadiskt.
 
Bara som ett exempel:
Jag hade ett stomljud på landet som drev mig tokig. Till råga på allt som hörde inte hustrun av ljudet alls. Jag trodde först att bullret berodde på att Fortum hade bytt ut turbinen vid dammen någon kilometer bort, och därmed fick vi nytt lågfrekvent buller fortplantat till stugan. Till slut kom jag på att det var vår stora TV-antenn som levde rövare även vid klena vindhastigheter.
328463_A_2006-07-04_071223_539.jpg
Jag flyttade sedermera antennen till andra gavelsidan så var det problemet löst. :)
 
Kan kommunen ha någon tryckstegringspump i närheten? Eller avloppspump?

Är där fjärrvärme? Så att dom har någon sorts tryckstegring?
 
ClasseClas skrev:
Bara som ett exempel:
Till slut kom jag på att det var vår stora TV-antenn som levde rövare även vid klena vindhastigheter.
Jösses... pekar väl på hur knepgit det här kommer att bli att gå till botten med :)

bax skrev:
Kan kommunen ha någon tryckstegringspump i närheten? Eller avloppspump?
Är där fjärrvärme? Så att dom har någon sorts tryckstegring?
Fjärrvärme har vi inte och jag tvivlar på tryckstegringspump, har inte hört något om det vilket jag borde gjort med tanke på snacket om det låga trycket vi har här i området men helt klart värt att kolla upp om det finns något liknande i närheten. Tack!

Fler förslag emottages med tacksamhet
 
G
swehjo skrev:
Hallå där,
Kvällstid så har jag någon variant av stomljud i huset. Det är visserligen väldigt lågt men är det tyst och ska man till att sova så är det hart när omöjligt att koppla bort det. Har prövat att stänga ner mitt hus helt men hör ändå ljudet så det är uppenbarligen inte mitt ljud. Huset står delvis på berg så jag misstänker att det är något som fortplantar sig från grannarna genom marken.

Kan tänka mig att ljudet kommer från en kompressor, det går lite upp och ner med regelbundna intervall. När det har varit varmt ute har det hållt på fram till 2300-2330, nu när det är kallt har det fortsatt. På morgonkvisten verkar det vara tyst.

Någon som kan tänka sig ha ett förslag på vad det kan vara?!
Hej,
Vi har samma problem från ett lågfrekvent oljud som man bara hör om det är relativt tyst i omgivningen. Det finns flera förslag som är störande, bl.a. militära anläggningar som du kan läsa om genom att googlesöka på HAARP men du hittar naturligtvis ingen förklaring i de "officiella" artiklarna om det klassifierade vapensystemet. Se dock http://www.haarp.net/ och vilka som störs av det runt om i världen. Militära källor har försökt avfärda detta på sina vanliga sätt: genom att dubba det som "konspirationsteori", ett ord som numera används huvudsakligen för att dölja verklig konspiration att förlöjliga de som vill ha svar. Ett bejakande att det här är militärt och verkligt kommer från ett nästan vansinnesutbrott av ryska politikern Zhirinovsky i slutet av ett ryskt nyhetsprogram [ame]http://www.youtube.com/watch?v=aHfZBQyr2Fs[/ame]
 
Du hade tunnelbana i närheten. Det kan inte vara underhållsarbeten?
Bara en tanke..
 
G
Vårt ljud påminner om ett mycket lågfrekvent transformatorbrum som ibland pulserar. Det pågår även när strömmen är bruten i hela området och det är inte motorvägar, tunnelbanor eller annat i granskapet ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.