Precis som rubriken säger så söker jag växter som är extremt snabbväxande. De ska trivas i en solig slänt och inte bli för höga. Det är nog ingen buske jag söker utan snarare en perenn. Tacksam för svar.
 
Glömde säga att den ska bre ut sig och/eller slingra.
 
C
Du bör tänka till ett par gånger innan du väljer något som breder ut sig extremt snabbt, för det breder också gärna snabbt ut sig till ställen där man inte alls tänkt sig att det skulle växa, och det kan vara rent intill omöjligt att hålla det i schack. Men annars är det ju en av huvudegenskaperna hos många av de vanliga "ogräsen". Kolla listan på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ogr%C3%A4s
 
Maskros?
 
Ok, om jag ändrar mig och säger bara snabbväxande, vad finns det då att välja på och som inte är ogräs? :D
 
C
"Extremt snabbäxande"....Det lutar åt något riktigt ruskigt invasivt. Problemet med sådana växter torde vara att de sällan slutar växa. Finns det verkligen inga andra krav?

En solälskande (men som ändå behöver lite fukt) perenn, som dessutom blommar HELA sommaren till det blir frost, är en Näva som heter 'Rozanne'. 2 st plantor täcker lätt en kvadratmeter när de efter ett par år växt till sej.
 
Åkervinda är en klängväxt, mellan ogräs och inte. Jag tycker den är jättefin men det gör inte min granne när den vräker sig över hennes kaprifol. Så jag har börjat försöka förinta den, börjar förstå att det är lättare sagt än gjort...

Men kanske vintergröna (fina blå blommor och grön året runt). Eller smultron. Båda skjuter flitigt skott till nya plantor, men de går att kontrollera.
 
charlieponken skrev:
Åkervinda är en klängväxt, mellan ogräs och inte.
Snårvinda är en pampig släkting som kan funka. Den har ca 5 cm stora vitrosa trattformiga blommor, trivs på något fuktigare jord än den torktåliga lilla mandeldoftande åkervindan.

Jag har en mycket vacker variant av kärs (kirskål) med vitfläckiga blad. Funkar troligen överallt, bortsett möjligen från vad gäller grannsämjan. Ingen kommer dock känna igen den som kärs om du inte berättar det...

Båda dessa kan behöva hållas efter (vilket många är livrädda för, själv avskyr jag å min sida ämliga, kraftlösa växter man måste fjäska för) beroende på var din slänt är belägen, avgränsningar etc
 
Plantan Audrey II från Little shop of horrors :)
 
Jo, förlåt, jag menar självklart snårvinda. Jag tycker som sagt den är jättefint (att klä in en pergola med den skulle gå snabbt), men ska som sagt försöka få bort den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.