Hallå!
Tänkte bara ge ett varningens finger för er som har husdjur som helt plötsligt börjar kissa eller bajsa på konstiga ställen i ert hus. Vår ena katt började bajsa på golvet hela tiden men vi förstod inte varför. När vi skulle byta golv så förstod vi varför...

Förra ägarens hundar och katter har kissat något extremt överallt och det luktade sur gammal fisk så fort vi rev bort golvet. Som tur är försvann det när vi tog bort plasten och pappen.

Jag kan ju tycka att detta är något man berättar för köparen innan, det borde fan ta mig vara en skyldighet.
Om mina djur kissar så mycket i inomhus kommer i alla fall jag berätta det när jag säljer huset.

Så här såg det ut i alla rum i huset...

Golv med missfärgade fläckar vid en dörröppning som antyder tidigare husdjursurinering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat golv vid lister med missfärgningar som tyder på djururin, vilket orsakat dålig lukt vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat golv med fläckar och rester synliga efter att ha rivit bort övergolv i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De gånger jag sett det, är det alkoholister eller väldigt gamla människor som haft djur de inte borde haft. I första fallet ska man nog inte räkna med att de berättar något, i det andra så brukar de tyvärr vara döda när de flyttar så där brukar man inte heller få någon hjälp.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Ja det tråkiga här är att det är renoverat och gjuten ny grund för mindre än 15 år sedan... nu har vi fått riva ut alla golv i hela huset och kommer tvätta av och flytspackla hela huset.
 
Glöm inte att ha mycket primer på underlaget innan flyten, stryka kanske 3 ggr så det blir som en film ovanpå och täcker det som är. Flyten kan suga åt sig av det ni inte får bort.
 
  • Gilla
Yxiii
  • Laddar…
Staffans2000
Y Yxiii skrev:
Om mina djur kissar så mycket i inomhus kommer i alla fall jag berätta det när jag säljer huset.
Kanske inte, ifall det kostar dig några hundratusen. Eller hur?

Det är lätt att vara frikostig med andras pengar.

Staffan
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Kanske inte, ifall det kostar dig några hundratusen. Eller hur?

Det är lätt att vara frikostig med andras pengar.

Staffan

Jag hade sagt att mina djur har kissat på golvet så dom vet, speciellt eftersom det i frågeformuläret står om det är något vi bör känna till som kan ha betydelse. Vilket detta absolut har. På gränsen till att det krävs sanering för skiten och då kan det till och med klassas som dolt fel. Sen tecknar man så klart en dolda fel försäkring.
 
Karlia
I InsidersUnited skrev:
De gånger jag sett det, är det alkoholister eller väldigt gamla människor som haft djur de inte borde haft. I första fallet ska man nog inte räkna med att de berättar något, i det andra så brukar de tyvärr vara döda när de flyttar så där brukar man inte heller få någon hjälp.
Ibland är det även människorna själva som har stått för kissandet.
 
  • Gilla
  • Haha
InsidersUnited och 3 till
  • Laddar…
Får du kattkiss till dolt fel och lyckas få ut pengar på det, så ska jag egenhändigt klippa ut en guldstjärna till dig och skicka med postväsendet. :D
 
  • Gilla
  • Haha
pennybridge och 6 till
  • Laddar…
Karlia
Såklart att det är supertrist. Men jag håller med ovan, alkoholister, psykiskt sjuka eller gamla, då kan det bli så. "Normala" friska människor låter det inte gå så långt. Vare sig det är katt, hund, kanin eller människa som stått för "olyckorna"
 
I InsidersUnited skrev:
Får du kattkiss till dolt fel och lyckas få ut pengar på det, så ska jag egenhändigt klippa ut en guldstjärna till dig och skicka med postväsendet. :D
Dolda fel är sådana fel som fanns i huset när det köptes, men som inte har kunnat setts med en grundligt utförd besiktning. För att vara ett dolt fel ska det inte heller vara något som man av husets ålder och konstruktion bör ha kunnat förvänta sig. För att brister i huset ska ses som dolda fel i efterhand ska det alltså vara fel som man som köpare inte på något möjligt vis kunde ha hittat


För att du ska kunna få nedsättning av köpeskillingen för ett dolt fel, ska felet vara så allvarligt att det påverkar marknadsvärdet. Inte sällan konstaterar man att felet visserligen är ett dolt fel, men att det inte påverkar värdet nämnvärt.


1. I det här fallet är det inget man kan förvänta sig eftersom det är renoverat ganska nyligen.

2. det skulle det påverka värdet på huset nämnvärt eftersom vi kommer få riva upp alla golv i varje rum (vilket vi redan har) och sen flytspackla allt.

3. Det är inget vi kan se vid en besiktning såvida vi inte bryter upp en planka och det gör man inte om där inte finns några fläckar (golvet målades med jämna mellanrum av förre ägaren) så fanns inte ens en misstanke om det.

4. När vi frågar om det är något vi bör veta så kan man ju tycka att det borde komma på tal att hundar/katter har pissat ner huset totalt i varje rum som finns.

så jag skulle inte vara så säker på att det inte skulle kunna räknas som ett dolt fel, vi har haft besiktningsman, det har skrivits ett frågeformulär, och vi har frågat om det var något vi bör känna till.
 
A
Y Yxiii skrev:
Dolda fel är sådana fel som fanns i huset när det köptes, men som inte har kunnat setts med en grundligt utförd besiktning. För att vara ett dolt fel ska det inte heller vara något som man av husets ålder och konstruktion bör ha kunnat förvänta sig. För att brister i huset ska ses som dolda fel i efterhand ska det alltså vara fel som man som köpare inte på något möjligt vis kunde ha hittat


För att du ska kunna få nedsättning av köpeskillingen för ett dolt fel, ska felet vara så allvarligt att det påverkar marknadsvärdet. Inte sällan konstaterar man att felet visserligen är ett dolt fel, men att det inte påverkar värdet nämnvärt.


1. I det här fallet är det inget man kan förvänta sig eftersom det är renoverat ganska nyligen.

2. det skulle det påverka värdet på huset nämnvärt eftersom vi kommer få riva upp alla golv i varje rum (vilket vi redan har) och sen flytspackla allt.

3. Det är inget vi kan se vid en besiktning såvida vi inte bryter upp en planka och det gör man inte om där inte finns några fläckar (golvet målades med jämna mellanrum av förre ägaren) så fanns inte ens en misstanke om det.

4. När vi frågar om det är något vi bör veta så kan man ju tycka att det borde komma på tal att hundar/katter har pissat ner huset totalt i varje rum som finns.

så jag skulle inte vara så säker på att det inte skulle kunna räknas som ett dolt fel, vi har haft besiktningsman, det har skrivits ett frågeformulär, och vi har frågat om det var något vi bör känna till.
Istället för att strida här, anmäl det då, överbevisa alla här att man kan visst få ersättning för kattpiss.

Att köpa gammalt hus innebär alltid risk oavsett försäkring du tecknar!
 
Om det luktar kiss är det ett ”fel”, men inte dolt.
Om det inte luktar kiss är det inget fel.

Såklart trist för dig, men det hjälper nog inte.
 
Henrik Nordlander skrev:
Istället för att strida här, anmäl det då, överbevisa alla här att man kan visst få ersättning för kattpiss.

Att köpa gammalt hus innebär alltid risk oavsett försäkring du tecknar!

Har aldrig sagt att jag ska anmäla det. Skrev endast att det kan göras.
Min poäng är att jag tycker man informerar oavsett hur gammalt huset är.

Tråkigt bara att dom flesta endast verkar bry sig om sig själva och vad dom kan tjäna på att inte nämna vissa saker.

Förstå mig rätt någon enstaka kissfläck i ett hus är förståligt om man har husdjur och inget jag tycker man behöver nämna heller. Men när det ser ut så här i hela huset... det är INTE lite!
ja då tycker jag man nämner det.
 
Hep Hep skrev:
Om det luktar kiss är det ett ”fel”, men inte dolt.
Om det inte luktar kiss är det inget fel.

Såklart trist för dig, men det hjälper nog inte.

Problemet är att det inte luktat för man har målat golvet med jämna mellanrum förmodligen för att dölja eventuella fläckar och lukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.