Jag bor i ett Älvsbyhus Torgrim, 121 kvm nedervåning och 80 kvm vind som är oinredd. Byggt 2008 och köpt av mig 2012, 1000 kvm tomt.


Jag ska nu inreda vinden, sätta in fyra takfönster och en takkupa, jag vill även bygga ett dubbelgarage. Jag tog kontakt med kommunen med frågor inför bygglovet och fick svar via e-mail av en handläggare på bygglovsavdelningen att priset


för bygglovet skulle bli 4500 för vinden och 7500 för garaget.


Jag fick även reda på att detaljplanen säger att man max får bygga 1/7 av sin tomtarea vilket jag nära nog är uppe i med husets storlek. Dock arbetar kommunen på att ändra detaljplanen så att man ska få bygga 1/3 av


sin tomtarea, därför trodde handläggaren att det fanns goda chanser att få undantag för mitt garage även innan de nya reglerna antagits under förutsättning att jag inkom med en ansökan.


Jag anlitade ett arkitetföretag som ritade upp allt i AutoCAD och skickade in bygglovshandlingarna (som ni förstår kostade det en hel del pengar...)


X antal månader går....


Jag fick nu mail av samma handläggare som skriver att om jag vill att hon ska gå till nämnd för att fråga om jag får bygga garaget (och vind) innan den nya detaljplanen är godkänd kommer det kosta 48.000 kr. Om jag bara vill ha vinden godkänd kommer det kosta mig 17.000 kr.


Jag påpekar för handläggaren att hon tidigare sagt 4500 för vinden, men hon säger att eftersom "boendeytan" ökar iom att jag bygger ovanvåningen blir det totalt 17.000 kr. Hon kan inte förklara varför hon sagt 4500 innan och nu säger 17.000.


Som ni förstår är jag inte helt nöjd. Hade jag vetat att bygglovet för garaget + vind skulle kosta jag aldrig anlitat arkitekt för att rita upp garaget...


Några frågor:


1) Är det verkligen rätt att hon först ger mig ett pris och sen höjer det med flera hundra procent?
2) Vad är det för skatt hon pratar om som gör att jag det går från 4500 till 17.000?
3) Finns det något jag kan göra? Tycker det låter orimligt att lägga så mkt pengar bara på bygglovet...
 
M
Jobbigt :( Kommuner verkar göra som dom vill. Har inget förslag till dig men är hemskt intresserad av hur det löser sig.
 
D09
Sjuka kostnader :/

Man kan undra vem som äger huset..
Banken eller kommunen ;)

Kontakta handläggarens chef
 
ullberg
lapower skrev:
Om man går in på kommunens hemsida om bygglov finns det en prislista där det står rätt tydligt vad bygglov kostar, beroende på kommun men i mitt fall:
[länk]
Sådär uppstyrt och med enhetstaxa är det tyvärr inte i alla kommuner (dessutom har jag läst underlaget / rekommendationen från SKL tror jag det var, och i den är det mycket mer beroende på storleken, Stockholms kommun verkar göra avsteg - bra!).

I en kommun som jag varit i kontakt med är det tydligen så komplicerat att handläggarna inte kan räkna ut det med mindre än att lägga upp ett "falskt" bygglov i deras handläggningssystem (sannolikt ett extremt dyrt IT-system).

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.