Vi fick igår tillträde till vårat nya hus, såg det omöblerat för första gången och kunde då se att hela långa vardagsrummet lutade rejält. Idag mätte vi med laser och det lutar alltså 6.5cm på 4.5m!! Taket har ju satt sig lite men man ser verkligen hur golvet lutar neråt i båda yttre hörnen på vardagsrummet. Omöblerat vardagsrum med lutande golv och laserlinje som visar nivåskillnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen upptäckte vi att dagvattenbrunnen ligger just utanför hörnet som är på bilden. Testade hälla vatten ner i stuprännan och vattnet rann då ner via ett rör i brunnen. Brevid den stora brunnen ligger ettt rör ner för avloppsstammen av huset, där kom det också vatten när vi i toan, typ 3 meter ner.
Frågan är om det är något läckage någonstans runt brunnen eller avloppet som gjort att det spolat bort grus och diverse så grunden lättare sjunker ner eller blir försvagad. Vad ska vi göra? Våran tanke var att gräva upp hela hörnet där och titta om det läcker någonstans där. Sen får vi väl flytspackla för att räta till men vill först vara säkra att det inte blir värre. Kan ju knappast varit sådär fel på gjutningen från början.
 
Vad är det för typ av grundläggning?
 
useless useless skrev:
Vad är det för typ av grundläggning?
Det är betongplatta med isolering 60mm respektive 70mm tror jag det stod på ritningarna. Minns ej vad betongen hette men var nån "helt ok" betong iaf
 
När är huset byggt och av vem? På 70-talet slarvades det en hel del. Mitt hus är byggt av Skanska 1972 och det lutar också. Jag har i efterhand förstått att lutningen varit sen huset byggdes (på grund av att man ser hur de byggt på väggelementen för att övervåningen inte ska luta).

Nu lutar visserligen inte mitt hus sådär mycket, snarare 3-4cm på 10 meter. Men bli inte förvånad över hur det slarvades förr.

Tycker det verkar konstigt att det lutar sådär med en betongplatta som grund, den borde väl snarast ha knäckts om det spolats bort material på det där sättet, inte luta homogent.
 
harry73 harry73 skrev:
Var ligger huset eller vad har ni för jordmån.

Man kan titta på SGU:s jordartskarta
[länk]
Morän får jag det till att det ska vara, en by strax utanför Skellefteå!
 
Redigerat:
V vectrex skrev:
När är huset byggt och av vem? På 70-talet slarvades det en hel del. Mitt hus är byggt av Skanska 1972 och det lutar också. Jag har i efterhand förstått att lutningen varit sen huset byggdes (på grund av att man ser hur de byggt på väggelementen för att övervåningen inte ska luta).

Nu lutar visserligen inte mitt hus sådär mycket, snarare 3-4cm på 10 meter. Men bli inte förvånad över hur det slarvades förr.

Tycker det verkar konstigt att det lutar sådär med en betongplatta som grund, den borde väl snarast ha knäckts om det spolats bort material på det där sättet, inte luta homogent.
Huset är byggt 1971 av elementhus tror jag. Det finns sprickor i tegelfasaden som dom fogat igen. Även betongplattan är sprucken i båda sidorna av hörnet på utsidan just i det värsta hörnet. Även asfalten som ligger just utanför. Med tanke på att fönstrena är svåra att stänga så borde det väl inte vara fel från början? I bakre delen av huset går dom att öppna som vanligt!
 
harry73
V Vickman skrev:
Frågan är om det är något läckage någonstans runt brunnen eller avloppet som gjort att det spolat bort grus och diverse så grunden lättare sjunker ner eller blir försvagad.
Kan vara en förklaring. Kanske filmning av röret ger mer info?
 
harry73 harry73 skrev:
Kan vara en förklaring. Kanske filmning av röret ger mer info?
Vi tänkte byta avloppsrören men de verkade ju ligga 3m ner i marken så kändes inte så frestande att byta dom då, men ligger det så långt ner så borde väl ändå inte böja huset så mycket om det var en läcka där nere? Kan man filma ner i rören där dräneringen går? Eller likväl att vi gräver upp från utsidan och tittar?
 
På hyresfastigheter där det går mycket vatten i avloppen kan det spola bort ordentligt med jord under.

Har sett så mycket som 1 meter!

Men i en villa..?
 
L
Ett företag borrade för värmepump 10 meter från huset , en hel del lätt materiel kom upp , och vatten blev kvar i hålet som försvann , 1 vecka efter sjönk huset på den sidan med 15 cm , en bra lutning , orsak urspolning av materiel i mark ( lite av ett slukhål )
 
Vi tar nog dit swoosh som får filma ner i rören,känns som att det måste vara något tjall med dagvattnet eller avloppet där under.
Någon som vet om dolda fel täcker detta? Besiktningen som förra ägaren hade gjort visade ingenting utöver anmärkning på små sprickor i teglet. Vi gjorde dock aldrig någon vidare besiktning eller undersökning, rummet var möblerat så vi tänkte aldrig på det när vi var på visning, det var förns när rummet var tomt dvs när vifick tillträde som det blev så uppenbart. Att veta att ett rör är trasigt under marken är väl svårt för oss att upptäcka med våran undersökningsplikt innan köpet?
 
harry73
Nu vet vi inte om röret är sönder. Vi vet däremot att golvet lutar och att det finns lagade sprickor i fasaden.
Båda två är en indikation för sättningar och därmed är sättningen inte ett dolt fel. Det gör även att ni får en utökad undersökningsplikt för orsaken till sättningen och där kan det i gå att kontrollera dina ledningar.

Räkna inte med att få igenom det som dolt fel, men ring säljaren och fråga honom om vad han vet omsättningen. Han kanske vet när det hände och hur det åtgärdades
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Känner man inte en sån där kraftig lutning när man går i rummet?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Har otroligt svårt att tro att det går att få som dolda fel, då felet inte är dold utan helt synligt. Bara att lägga en kula på golvet så hade man sett att det lutat ordentligt.

Dock så har man som säljaren en upplysningsplikt om fel som man känner till. Och en sättning som detta måste säljaren ha känt till, om du sedan kan få ut något av det är ju en helt annan fråga, men om du vill hitta en vinkel att börja någonstans så hade jag börjat med säljarens upplysningsplikt.

Dock en sak till alla andra som skall köpa hus, ta alltid en egen besiktningsman, även om säljaren gjort en (om man nu inte tycker man har tillräckligt med kunskap själv) för säljarens besiktningsman har inget avtal med köparen, så om det skulle finnas ett dolt fel, som besiktningsmannen skulle ha hittat, så kan man som köpare inte gå på säljarens besiktningsman, det kan bara säljaren göra.
 
  • Gilla
elinstallerarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.