Hej!

Som många andra är jag nervös över den kommande vintern. Jag har ett hus på ca 300kvm boyta och bytte för två år sedan från pellets till luft/vatten från Nibe. Nyligen bytt ut fönster samt tilläggsisolerat övre våningar där panelerna behövde bytas ut.

Min fråga. Vilket är lägsta temperaturen man kan ha i ett hus utan att det tar skada under vintern? Jag tänker worst case scenario om vi kommer i extremt höga kostnader där vi inte kan betala elräkningen. Ska man hålla det på 10-15 grader eller kan man gå lägre ?

tack!

Kalle
 
Det beror på hur mycket fukt du utsätter det för.
 
Försäkringsbolagen brukar ange 15° som lägsta lämpliga innetemperatur i hus för permanentboende. Kolla gärna med försäkringsbolaget du har.
 
D Daniel 109 skrev:
Det beror på hur mycket fukt du utsätter det för.
blir det så kallt att vi inte kan bo där så flyttat familjen ut o bor hos en bekant i lägenhet en period. Så är tanken att jag sänker värmen så gott det går utan att huset har skada. Har inte så många alternativ.
 
Det kan finnas vattenrör i ytterväggar. Det finns en risk att dessa håller sig tinade när det är 20º inne men fryser om det är extrem kyla ute och man bara har några plusgrader inne. Antagligen är det den typen av scenarion som gör att försäkringsbolagen rekommenderar så mycket som 15º. Huset i sig tål att det fryser inne. Det är främst för vattnets skull det behöver vara varmt. Är det några grader varmare inne än ute och ingen bor där så får man inga problem med fukt. Men åter. Se till att inga vattenrör fryser.
 
  • Gilla
Kalle91
  • Laddar…
Har du vatteninstallationer måste de hållas över nollan. Huset i övrigt klarar sig så länge det inte är kallare än ute.
 
  • Gilla
Kalle91
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du vatteninstallationer måste de hållas över nollan. Huset i övrigt klarar sig så länge det inte är kallare än ute.
J Josth skrev:
Försäkringsbolagen brukar ange 15° som lägsta lämpliga innetemperatur i hus för permanentboende. Kolla gärna med försäkringsbolaget du har.
ska nog göra det imorgon, tack för tipset!
 
Man brukar väl säga minst 8 grader inne för frysrisk och 15 grader för kondensfukt
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Man brukar väl säga minst 8 grader inne för frysrisk och 15 grader för kondensfukt
Nej. 15 grader är för en rejäl marginal för frysrisk. Det är den nivån försäkringsbolagen brukar ange just för att motverka vattenskador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.