Hej. Har köpt hus från 1936. Kan ni rekommendera typ av företag jag ska kolla efter, eller ännu härligare specifika företag i Göteborgsområdet som kan hjälpa mig med följande? Stort tack på förhand!


Krypgrunden: förhöjda fuktkvoter uppmättes.

Eternitplattor fasad som är spruckna och lagade

Otätheter noterades i Infästning tillhörande balkong ovan entré.

Allmänventilationen bedöms bristfällig och bör förbättras.

I källare förekommer påreglade väggar samt någon innervägg av organiskt material. Kalk/saltutfällningar och putssläpp förekommer, fuktkvotsmätningar har utförts.


Nockvind: Mikrobiell påväxt och missförgningar noterades på underlagstak.

Grunderna måste bli torrare. Det rekommenderas att kontakt tas med en fackman för en bedömning/åtgärd. Det rekommenderas även att kontakt tas med en skadedjurstekniker för en bedömning/åtgärd.

Fönster/Dörrar: Plåtdetaljer skall hindra fukt att tränga in i angränsande konstruktioner. När plåtdetaljerna är otäta vid sina infästningar eller när de saknas finns det en risk att vatten kan tränga in och orsaka skador som påverkar
fastigheten och inomhusmiljön negativt.

Balkonger: När det finns otätheter i tex balkongens infästning finns det risk att vatten kan ta sig in i bakomliggande
konstruktioner med fuktrelaterade skador som möjlig följd. Dessa skador påverkar byggnaden och dess
inomhusklimat negativt.

Källarplan: Det kan inte uteslutas att brister föreligger alternativt kommer att uppstå i det utvändiga fuktskyddet vilket medför att källarens utvändiga fuktskydd måste åtgärdas. Det rekommenderas att kontakt tas med en fackman för en bedömning/åtgärd.
 
K21
 
Hoppas att du har stor renoveringsbudget, särskilt om du tänkt anlita någon för större delen av jobbet 🙂

Med så många mer eller mindre akuta anmärkningar behöver du en priolista. Jag hade börjat med allt som innehåller "otätheter" ihop med fönster/dörrar.

Om det sedan är dränering av källare, fasaden, krypgrunden, vinden eller något annat som är mest brådskande får nog avgöras av någon kunnig på plats
 
R Rickard.lj skrev:
K21
Hej. Förstår inte?
 
JanneJanne123
  • Gilla
arnold g
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Hoppas att du har stor renoveringsbudget, särskilt om du tänkt anlita någon för större delen av jobbet 🙂

Med så många mer eller mindre akuta anmärkningar behöver du en priolista. Jag hade börjat med allt som innehåller "otätheter" ihop med fönster/dörrar.

Om det sedan är dränering av källare, fasaden, krypgrunden, vinden eller något annat som är mest brådskande får nog avgöras av någon kunnig på plats
Stort tack för svar :) Förstår det kommer bli kostnader... men värt det. Vilken typ av fackman ska vi söka efter när det gäller ötätheterna balkonfästen samt plåtdetaljer fönster och dörrar? Tack
 
A arnold g skrev:
Stort tack för svar :) Förstår det kommer bli kostnader... men värt det. Vilken typ av fackman ska vi söka efter när det gäller ötätheterna balkonfästen samt plåtdetaljer fönster och dörrar? Tack
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Plåtslagare
 
  • Gilla
arnold g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.