Hej på er.
Jag är en rookie i målningssammanhang så här kommer mitt dilemma.

Jag rev ner lite vägghyllor m.m i 3 rum nyligen, spacklade bort hål och väntade ett par dar.
Jag tog sen min 2 år gamla färg och målade över dessa partier som vart spacklade.

I första rummet jag testade har jag nu såpass stor skillnad i färgnyans så jag ser precis var jag fyllt i färg.
I rum nummer två va jag försiktigare och valde sätta en provfläck på 2x2 cm bakom en garderob för se om även den färgen betedde sig likadant, Det gjorde den.

Så är färgen för gammal? Den beteer sig rätt och är lätt måla med. Eller är det så att jag helt enkelt måste måla om allt? Inga genvägar?

Tacksam för svar från en målarguru :)
Jag använder Beckers väggfärg
 

Bästa svaret

surris
Är det samma kulör och glans etc då? Oavsett om det är ny färg eller inte så ser man skillnad om man inte målar med hela väggen i en strykning.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
surris mattias1jonsson skrev:
Är det samma kulör och glans etc då? Oavsett om det är ny färg eller inte så ser man skillnad om man inte målar med hela väggen i en strykning.
Antar det är problemet då, jag målade bara vissa partier. enda skillnaden är att det nymålade (48 timmar sen) är ljusar än den gamla målningen.
 
surris
B BengtssonH skrev:
Antar det är problemet då, jag målade bara vissa partier. enda skillnaden är att det nymålade (48 timmar sen) är ljusar än den gamla målningen.
Okej ja det brukar se ut så då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.