Vi ska göra en omfattande ombyggnad av huset som innebär att alla väggar och tak rivs. Enligt vår plan ska halva huset täckas av ett "loft" med normal takhöjd, så det blir i princip en halv övervåning i hela husets längd.

Vad jag funderar på är hur mycket extra den här övervåningen kan tänkas kosta att bygga, eller kanske snarare hur mycket vi kan spara på att inte bygga den.

Jag tänker så här:
* Även om vi inte bygger den, så kommer taket att bli lika stort (om än med något andra vinklar då taket antagligen görs symmetrisk om man inte har någon övervåning - med övervåningen blir det högre vid övervåningen, med en högsta punkt förskjuten så att den är ungefär en fjärdedel av husets bredd räknat från den höga sidans yttervägg istället för mitt på husets bredd).
* Väggarna blir lite högre på ena sidan ifall den byggs, men hur mycket av kostnaden ligger egentligen i väggarna?
* Fönster skall finnas på övervåningen, runt 9 st + balkongdörr
* Bjälklag mot undervåningen, så klart
* Trappa
* Övervåningen ger större yta (och volym)= att värma, så det kommer att kosta mer i energi.
* Övervåningen kan till en början vara helt oinredd -kostnaden för inredning räknas inte med här nu. Golvspån på golvet kan i och för sig vara bra...

En av anledningarna till att ha övervåningen är för att få mer rymd i huset - för att få det utan övervåningen kanske vi behöver höja vägglivet ytterligare något i hela huset för att få liknande effekt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka här, men behöver få en bild av hur mycket hela byggprojektet kan spara på att inte bygga den här övervåningen.

Det finns så klart andra aspekter att ta hänsyn till utöver kostnaden, men ekonomin har blivit en viktig del i det här projektet för att avgöra vilka delar av vår vision vi kan realisera...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.