K
Mitt badrum ligger i ena änden på huset och varmvattenberedaren i den andra, huset är 22m långt, det tar flera minuter att få varmvatten till badrummet. Skulle ha tänkt på detta när jag byggde och lade rören i plattan, lagt in ett extra för vv-cirkulation, men det gjorde jag inte. Tänkte nu på att sätta en liten VV beredare, 15 L, i skåpet under tvättstället, koppla denna på inkommande varmvatten. Bara för att snabbt få VV till handtvätt etc. Är detta en god idé eller? Kommer denna att dra mycket extra ström? En Nibe är på 1kW vid 220V. beror ju på hur mycket man använder den förstås, men vid normalanvändning. Alternativet är en ännu större, då min beredare i IVT 490 värmepumpen bara är på 160L och vi har stort bubbelbadkar, men då måste den upp på vinden ovanför badrummet, kanske inte en bra plats.
 
Det kommer att funka alldeles utmärkt, men det gäller att tänka till när man kopplar ihop det.
Hur mycket extra ström det kommer att dra, tja, moderna vvb är välisolerade, 2-5 kWh/dygn?
 
K
Jo, det kan det vara värt i strömförbrukning. Inkopplingen, är det inte bara att koppa in den som vanligt fast med vatten in från den andra beredaren?
 
Nej, då kommer tempbegränsningsventilen att blanda ut det varma vattnet med varmt vatten från beredare nr1, risk attt bränna sig på hett vatten.
Koppla röret från ber 1 direkt till inlopp ber 2, kallvatten in i begränsningsventilen på den vanliga kallvatteningången, rör ut med hetvatten från ber 2 där det normalt går in i ventilen, samt plugga utgången till beredaren från ventilen. Utgången från ventilen till tappställen.
Hoppas det blev rätt nu missinassen.
 
K
Oj, låter krångligt, men tanke på att den Nibe Nibett 15L som jag tänkte använda verkar ha bara 2 ingångar. Får nog låta min rörmokare fixa detta,
tack för infon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.