Någon som har installerat in ovanstående? Enligt firman som kom förbi kan detta vara en bra idé om man kör ett stort badkar ofta, är många eller alltid vill ha varmvatten "obegränsat".

Erfarenheter? Kostnader?
 
K
Jag fick också den rekommendationen från husfirman, då jag har ett stort hörnbadkar, 2 duschar och 3 barn. Det skulle kosta 8000 Kr extra med en 300 liters. Jag funderar på hur det fungerar, vill inte att det skall dra en massa energi i onödan, men husförsäljaren sade att man ställer termostaten så att värmepumpen håller värmen på allt varmvatten till man kör slut i den och börjar använda det i extraberedaren. Vet inte om detta är riktigt, verkar lite underligt tycker jag, om dom 2 är ihopkopplade och man börjar ta vatten så sjunker väl tempen i den extra beredaren också.., eller ??
 
Extra varmvatten kan ju vara bra att ha, man vill ju gärna kunna duscha efter att ha bubblat klart :D.

Problemet är ju hur man skall värma upp extravattnet. Är det en vanlig elslutberederare kommer det ju onekligen att kosta pengar via elräkningen.

Jag har personligen tänkt att köra bergvärmepumpen mot en extern 300 l varmvattentank omsluten av 200 l mantelvatten. Detta skall värmas av pumpen till 55C och borgar för att det komer att finnas gott om varmvatten. Dessutom kan man ju (manuellt eller automatik) pressa upp temperaturen till 70C men detta spetas ju av den inbyggda elpatronen i pumpen...
 
Som sagt tidigare har jag valt en lösning med en kombipanna (160liter 55grader) + en 200liters elvb. Värmepumpen förvärmer vattnet till 55grader (billigt) och elvb spetsar till 70grader. Kostnaden för elvb är idag 5-6kWh per dygn. Anläggningen ger extremt mycket varmvatten och dessutom legionellasäkert (för vad det nu är värt).

Jag tycker denna lösning ger bättre komfort än 300/200liters dubbelmantel alternativet som några andra använder i tråden. Lätt att hissa tempen på vattnet utan att det påverkar värmeproduktionen, stor tillgång på vatten är några fördelar. I vissa installationer får man problem med att pumpen växelvis värmer varmvatten och radiatorvatten. Ju större beredare (300liter!) desto större problem. Det är liten skillnad mellan alternativen, men för mig väger flexibilitet med elvb tyngre än att spara några extra kronor.

Ken, normalt så kopplar man vp och elvb i serie. Du tappar ur elvb som fylls med vatten ur b-pumpen. Elvb fylls med 55gradigt vatten, pumpens beredare fylls med kallvattten som värms av pumpen billigt.
 
K
MathiasS skrev:
Värmepumpen förvärmer vattnet till 55grader (billigt) och elvb spetsar till 70grader. Kostnaden för elvb är idag 5-6kWh per dygn.
Det där låter ju vettigt, om det bara kostar runt en hundring i månaden (om jag höftade rätt) så är det ju väl värt det.
 
Ken skrev:
Det där låter ju vettigt, om det bara kostar runt en hundring i månaden (om jag höftade rätt) så är det ju väl värt det.
Siffrorna gäller ett hushåll om två personer som idag endast duschar (en hel del förvisso), badkar finns ej. Däremot brukar jag högtryckstvätta bilen i hetvatten med jämna mellanrum. Grannarna tror jag är galen men jag skriker bara "BERGVÄRME" efter dom.....

Räkna med aningens höjd förbrukning med många tappade bad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.