Hej,

mitt hus är från början (och till viss del fortfarande) uppvärmt med endast direktverkande el-element. I höstas skaffade jag en Mitsubishi FH35 Q heat 665, som jag är nöjd med. Problemet är att den endast värmer nedervåningen, så under vintern har jag haft el-elementen igång där uppe.

Tänkte först att jag skulle skaffa nya element, då de befintliga är från 1970, men nu när "värmeböljan" slog till och jag började använda FH35:an till att kyla där nere, tänkte jag att jag kanske borde skaffa en luftvärmepump till ovanvåningen med.

Vad tror ni om den tanken?

Vad för pump hade ni rekommenderat till drygt 50-60m2?

MVH
 
Du kan kanske koppla in ett till inneaggregat till den befintliga utedelen?
 
thomas33 skrev:
Du kan kanske koppla in ett till inneaggregat till den befintliga utedelen?
Hade kanske gått, men innerdelen på ovanvåningen ska vara på andra sidan huset.
 
A
Utmärkt ide
Sätt en mitsubishi FH25 där på övervåningen om det nu inte vansinnigt oisolerat.
 
electroluxaren skrev:
Utmärkt ide
Sätt en mitsubishi FH25 där på övervåningen om det nu inte vansinnigt oisolerat.
Jo tänkte också det, men blir lite dyrt med den; ca 15000kr med installation. Tänkte att det kanske finns någon billigare som ändå är bra.
 
Du kan kika på tex Mitsubishi Q Heat 535 som är billigare som komplement med bra kyleffekt
 
Även Fujitsu ASYG 09 LECAN eller 12 LECAN kan vara bra alternativ, särskilt om innerdelen måste placeras där det är trångt om utrymmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.