Y
Interiör av ett garage med synliga takbjälkar över en stor tvådelad träport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är sugen på en enda stor garageport. Och innertak.
Jag vet inte om enbart liggande bjälkar kallas takstol. Vilketsom så är dessa lättvikts (lågbudget) saker som jag är tveksam till att skruva upp tunga saker på dessa då det är så lite virke att sätta skruv i.

Så slog det mig att jag lätt kan lägga dit fler takreglar längstmed dessa befintliga.
Längden är ca 545cm.
Kräver det väldigt stora och dyra träbalkar för att det inte ska svikta?
 
Jag har lite svårt att se hur det ser ut ovanför öppningen. Kan du ta någon bild som visar detta lite bättre? Eftersom takreglarna ligger parallellt med portarna kan det inte röra sig om någon större insats som behövs.
 
Y
Pelaren mellan portarna är nog bara för hålla karmen.
Det är öppet ovanpå väggarna så om jag bara vet vad för dimension på takregel jag behöver för inte svikta på 5,5meters längd så kan jag komplettera med massa sådana för att ha något att skruva upp porten i.

Frestas ju att tänka på smidiga I balkar i metall men svårt att sätta skruv i så limträbalk, dvs väldigt dyrt?
 
Jag kan räkna ut det åt dig om du talar om följande: Avståndet till nästa bjälke på insidan?, vad finns det för last på taket?, snözon? Sedan är frågan vilken sorts port du vill sätta upp? De väger väl något i upprullat tillstånd?
 
Y
Jag har sökt en stund nu men tillverkarna tycks inte nämna vikt på sina portar.
Men extrabalkarna ska inte bära taket så snözon är inte aktuellt.
Bara tänkt ligga ovanpå dom öppna väggarna och gå längst med riktiga takstolarna. Enda syfte att kunna skruva upp garageportsskenorna. 5,5 meter från ena vägg till andra.
 
K
Porten lär väl bara bäras upp på sidorna så den tyngden kommer tas upp av stolparna vid sidan av porten.

Men visst kommer en 5,5 meter bred port att väga en hel del
 
Hur är det med höjden i garaget?
Med tanke på att dörrarna går hela vägen upp så kan man ju undra om de är lågt i tak eller höga dörrar
 
K
Tittade nogrannare på bilderna och såg att takbjälkarna ju går parallellt med portarna. Då är såklart portens egentyngd av stort intresse. Å andra sidan så borde det ju inte krävas speciellt mycket extra av den bjälke som sitter över portarna, den ser ju ut att vara dimensionerad likt de andra takbjälkarna trots att den har mer stöd.
 
Om porten tillsammans med balken väger 50 kg/m så bör du använda en regel som är 45x220 mm av C 24 klass.Tyngre än så lär det knappast bli.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.