Vi håller på att bygga nytt hus på totalentreprenad.

Vi skal ha 16st Rendl Dingo II.
http://www.rendl.se/dingo-ii/
De monteras och spacklas in i taket. Elektrikern menar att det inte finns standardlådor för så stora lampor för infällnad till läkten. De vill därför använda snickaren till att bygga 16st lådor av plyfa och gips. Då vi har elen på löpande räkning och resten av projektet på fast pris tycker byggaren att han har rätt till ersättning för dessa lådorna vilket jag nekar honom då detta var med i entreprenaden från början och om det behövde byggas lådor skulle de isåfall tagit med det ursprungligen.

Tyvärr är där inga bra skisser på rendls hemsida. Men måtten stämmer. 40x25x15 (LxBxH), sen behöver där som jag förstått det vara 10cm fritt ovanför. 40x25 tror jag är ytterkanten på ramen som man gipsar in, armaturen är betydligt mindre horisontellt. Så som jag förstår det som behöver man då ca 40x25x25.

Anyway, finns det verkligen inga standardlådor som funkar till detta? Några tips på vad för färdig produkt man skulle kunna använda?

Alla användbara tips skulle hjälpa mig.

Kan man använda vanliga ikea plastlådor tex http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30102974/ eller är det någon speciell typ av brandhämmande plast i installationslådorna?

Tack på förhand.

Mvh Daniel
 
D09
Sök på downlightbox

Borde finnas något som passar :)

http://www.elbutik.se/product.html/sg-armaturen-multibox-180?category_id=1024
 
Man vill naturligtvis inte ha plast som underhåller ev brand i den typen av lådor så du ska nog akta dig för "vanliga" lådor av plast. Och nog tycker jag att det är elektrikern som ska "fixa" med lådorna för det är det normala är att han tillhandahåller och monterar inbyggnadsboxarna och inte snickaren. Så visst förstår jag om snickaren vill ha betalt för lådorna. Tycker du att han vill ha för mycket betalt kan du väl i samråd med elektrikern bygga egna lådor.
 
Hittar inga lådor på tex eldirekt som är tillräckligt djupa...? Eller hur räknar man djupet?
Dessutom är våra armaturer på 2x50W vilket är för mycket för de boxarna jag ser.

@elmont, jag förstår och skulle nog hålla med dig om det inte vore så att snickaren har fått ett ansenligt belopp för att göra allt snickararbete relaterat till elinstallation som del av det fasta priset på entreprenaden. Vi gjorde ett lite speciellt upplägg av totalentreprenaden där byggaren har hela projektet på fast pris utom all elinstallation som skal faktureras efter faktisk kostnad. Dock fick byggaren ett belopp motsvarande en procentsats av elinstallationen för all koordinering i tillägg till de jobb från andra som behövs för elinstallationen som tex håltagning etc. Varken elektrikern, snickaren eller jag insåg vid det tillfället att lådor behövde specialbyggas för detta. Men då det är ett snickarjobb relaterat till elinstallationen ser jag det som en del av det som ingår snickarens påslag. Kommentarer på detta tas gärna emot.

De ville ha timpris för 32 timmar plus material för att bygga dessa 16 lådorna. Jag tycker det låter aningens i överkant men det är inte tidsuppskattningen som gör att jag sätter mig på tvären. Tycker ni tiden är rimligt?

Här är en skiss som visar armaturen bättre.
Screen Shot 2016-07-11 at 22.47.04.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tycker att upplägget med "håltagning och elektrikerhjälp" är lite udda, det brukar elektrikerna alltid klara själva Att byggaren ska ha ett tillägg för samordningen är helt vanligt men samordning har inget med lådor och hål att göra utan det handlar om att dom olika yrkeskategorierna är och gör sin del i rätt tid så att jobbet flyter på.
Ska armaturerna sitta i ett mellanbjälklag eller är det mot ett "kallutrymme"? Är det ett mellanbjälklag så är det bara att låta bli och isolera samt avgränsa med en gipsskiva i det facket och det tar knappast mer än en halvtimma. Är det mot vindsutrymme blir det genast besvärligare och då är kanske 2/st timmar inte så mycket att orda om.
 
Hur stor behöver pottan vara då? Det är tillverkaren som ska ange det. Har du tillgång till installationsanvisningen?

Det är inte säkert att det behövs pottor. De är till för att hålla undan isoleringen, så utan isolering i taket behövs inga pottor (men väl fritt utrymme enligt tillverkarens krav). Är taket isolerat så ska tillverkaren tillåta att pottan täcks av isolering.

Jag är ganska säker på att det inte ställs några speciella krav på materialet hos dessa pottor för värmens skull. Utrymmets sidor ska kunna bestå av normalt brännbart material som trä, utrymmet ska vara tilltaget för det. Men förutom värmen kan det glappa i anslutningarna som kan orsaka brand, vilket är nog kan vara risk för med tanke på 100 W i 12 V, så en brandtålig potta är inte fel.
 
Måhända är vårt upplägg för entreprenaden lite udda men det är så vi kommit överens och då det som gäller. Där är bland annat ett helt gäng högtalarlådor som snickras upp till elektrikern mm.
Jag uppskattar dock synvinklarna och justerar min ståndpunkt något åt det mjukare hållet :)

Där låg någon broschyr i lådan till lampan men den har elektrikern, där var iaf vid första anblick ingen tydlig info om vad för lådor som krävs.
Jag är som sagt fortfarande lite osker på hur man räknar höjden, brukar man sätta dessa boxarna så att kanten går ned mot underkanten av läkten?
Jag menar kan man limma eller skruva fast lådan på ovankant av gipsramen till lampan, enl bild i tidigare inlägg, isf borde det vara lugnt med lådorna ni länkar till. Då är bara utmaningen å få dit dem...

Det är ett 1-plans hus, 15graders lutande dat, taket är 450mm kerto balkar från vägg till vägg, dvs isolerat bjälklag eller vad man kallar det. Det är lite pill att få ihop det med läkt, plast osv. De har dock inte sprutat in isolering ännu i avväntan på lösning av detta.
 
Redigerat:
?? Varför använda halogenbelysning -värmer är inte energi effektiva vore inte LED bättre ?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Oavsett hur ni monterar dessa kan det vara en idé att använda 35w IRC-ljuskällor. Samma ljusstyrka som 50w. Om ni nu är helt emot LED-ljuskällor vill säga.
 
Har LED på alla lampor i huset utom just dessa. Detta är till v-rum, kök, matsal mm. Då har inte LED tillräcklig bra färgåtergivning helt enkelt. Satt just och kollade lite på vad för lampor som finns, det har kommit några dimbara med Ra >90, kan eventuellt testa detta sen men det kan inte vara plan A per idag.
Så det hade kanske mildrat problemet något men tyvärr inte löst det.

IRC ljuskällor, ja.
 
Låter ju rimligt.
...Så lådorna sluter normalt sett tätt mot gipsen uppfattar jag det som...
 
wittsjo skrev:
Där låg någon broschyr i lådan till lampan men den har elektrikern, där var iaf vid första anblick ingen tydlig info om vad för lådor som krävs.
Jag är som sagt fortfarande lite osker på hur man räknar höjden, brukar man sätta dessa boxarna så att kanten går ned mot underkanten av läkten?
Tillverkaren ska ange storleken på pottan, om den får övertäckas med isolering och vilken typ av ljuskällor som är tillåtna. Det är tillverkaren som sätter gränsen för vilka marginaler som krävs för just deras modell av lampa för att den inte ska orsaka brand. Man ska alltså inte höfta storleken på pottan själv utan följa tillverkarens anvisningar, speciellt inte med 2x50 W halogen!! Om inte tillverkaren är tydlig med detta så rekommenderar jag att välja ett annat fabrikat, eller ta risken att huset brinner ned.
 
  • Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla bidrag och synvinklar.

Jag tror tyvärr att jag landar i att vi måste specialbygga lådor för tiotusentals kronor. En relativt billig armatur blir då installerad medlådor för lika mycket kostnad som själva armaturen. Surt.

Elektrikern hade trott att det kom med speciallådor, han sade att det oftast gjorde det för lite speciella armaturer som det här. Han beklagade missen under projektförhandlingen här då snickaren inte fått en chans att förutse det här.

Jag inser att jag varit lite orättvis mot snickaren och skal ta en prat med honom och försöka komma överens om något. Det är dock surt att åka på en extra kostnad för något sådant här när jag har en totalentreprenad. Men vi har varit rättvisa hela vägen så då får jag väl acceptera det.

Summerat kan jag väl bara varna folk för rendl ingipsade armaturer om ni vill göra en korrekt installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.