Mitt hus är byggt med spaltventiler i fönsterkarmar i de rum som inte har frånluft och frånluftsdon i de varma rummen med kanaler ner till frånluftsvärmepumpen.

Vi har sedan byggt till med 2 rum om 15 kvm vardera längst bort ifrån rummen med frånluftsdon och när vi byggde till tyckte byggchefen att spaltventiler i de nya rummen "behövs inte" (jag körde på fastpris).

När jag nu ska byta ut frånluftspumpen till en liknande (eftersom den gamla har gått sönder) så tycker jag att jag borde sätta in spaltventiler i de nya rummen också, dels för att få bättre ventilation i de nya rummen och dessutom även ta vara på överskottsvärme de rummen.

Vägen från de nya rummen är:
Dörr som ibland är stängd, Vardagsrum med 2 spaltventiler med 30 cm lång öppning, Allrum med 1 spaltventil 30 cm, sen dörr till toaletten med specialtröskel men inget mer hinder till kökets frånluftsventil.

Min fråga blir:
Ska jag sätta in spaltventiler i de nya rummen och hur stor öppning ska de ha ?
Kanske bara 1 lite längre i varje rum ?

-- Dag
 
Klart det måste vara ventiler i de nya rummen också. Ta liknande som i de övriga rummen. Kontrollera att innerdörrarna har en springa nertill mot tröskeln där luften kan passera på väg till rum med frånluftsdon.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Josth skrev:
Klart det måste vara ventiler i de nya rummen också. Ta liknande som i de övriga rummen. Kontrollera att innerdörrarna har en springa nertill mot tröskeln där luften kan passera på väg till rum med frånluftsdon.
Tack, då är du inne på samma linje som jag !
Det där med trösklarna får jag nog åtgärda (byta trösklar eller slipa ner) för i de gamla rummen finns det en cm-springa under dörren, men i de nya rummen är det kloss-an, dörren skrapar till-o-med i tröskeln (dvs nåste i vilket fall åtgärdas).
Så till spaltventilerna i de nya rummen som jag borde beställa inom en vecka för att de ska komma hem innan byggfolket behöver den:
- Jag tänkte lite så att eftersom de nya rummen ligger längst bort får "sugkällan" så borde väl de nya rummen ha mest tilluft, och jag tänkte då på att snika lite och bara ta 1 spaltventil 50 cm i varje nytt rum, men det räcker väl egentligen inte ändå, borde kanske hellre vara 2 st 50 cm spalter i varje rum ?
-- Dag
 
BirgitS
D DagEv skrev:
Det där med trösklarna får jag nog åtgärda (byta trösklar eller slipa ner) för i de gamla rummen finns det en cm-springa under dörren, men i de nya rummen är det kloss-an, dörren skrapar till-o-med i tröskeln (dvs nåste i vilket fall åtgärdas).
Det finns även ventiler som man kan sätta in i dörren (långt ner) om det är enklare, typ https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsgaller/ventilgaller-dorr-2000031392
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns även ventiler som man kan sätta in i dörren (långt ner) om det är enklare, typ [länk]
Ojdå, helt ny vinkel, men jag tycker det är lite synd på mina fina dörrar. Husers dörrar är från 1987 och byggfirman var faktiskt så duktiga att de letade upp exakt likadana dörrar (frånsett att man hade skippat den guldrand i faserna som sitter i de gamla dörrarna) men trots det väldigt fina och jag vill nog inte göra någon åverkan på dom ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.