Tja,

Börjar närma mig målet på källarrenoveringen och det är dags att koppla in golvvärmen.

På övervåningen har jag bytt till golvvärme i alla rum som är renoverade och kommer fortsätta med resterande rum.

Har idag en Nibe 1145 som matar en elementslinga som i dagsläget bara har ett element samt en shunt för golvvärmen på övervåningen. Tanken är att lägga in en extra klimatzon så jag kan styra båda våningarna via pumpen, koppla bort elementslingan och sänka framledningen. Frågan är vilken av våningarna man ska lägga som det primära systemet? Som jag förstår det så måste det primära systemet ha ett större värmebehov då zon2 shuntas från zon1. Dvs att det inte är helt parallella system. Jag har beställt ett ECS41 kit för detta.

Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Du måste ha systemet med högst framledningstemperatur som det primära systemet. Vanligtvis radiatorsystemet.
 
vilpi skrev:
Du måste ha systemet med högst framledningstemperatur som det primära systemet. Vanligtvis radiatorsystemet.
Precis, men nu blir det 2 st golvvärmesystem...
 
Har du två golvvärmesystem bör du klara dig med en shunt om systemen inte är dimensionerade helt olika.

Jag kör iaf två våningar med separata fördelare på samma shunt.
 
Kanske är som så att du inte behöver lika mycket värme uppe som du behöver dör nere.. ?

Jag hade nog gjort så att ha det sekundära där uppe, ifall man vill sänka värmen där, sp går det. Annars spelar det nog ingen roll.
 
Varför ska du ha shunt ? Det borde räcka med att justera in flödena och köra samma temp överallt om hela systemet har golvvärme blir det för varmt uppe kan man ju ev ha termostater där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.