Hej!
Jag har en fundering på hur jag ska lösa det med uppvärmning av garaget som har golvvärme. Installationen ser ut enligt följnde:
Frånluftvärmepump Nibe 360P installerad i huset. Golvvärme i husets bottenvåning samt vattenradiatorer på övre plan. På golvvärmefördelaren finns en Push installerad.
Ut till garaget går det en kulvert (ca: 10m) som är inkopplad parallellt med slingan till radiatorer på övre plan. Frågan är om det är bäst att montera en extra shuntgrupp i Pannan eller montera en Push på golvvärmefördelaren i garaget. Det känns fel att köra ut varmare vatten än nödvändigt ut i kulverten.
Vad är er uppfattning här på forumet om vad som är den mest ekonomiska lösningen på lång och kort sikt?

Tacksam för kommentar!

Hälsningar,
Håkan
 
du måste ha en cirkulationspump för golv värmen i garaget, du kan inte andvända dig at cirkulationspumpen som driver radiatorerna.
Möjligtvis kan du koppla golv värmen i garaget på samma golv värme system som i huset, beroende på hur de ser ut (vill se en ritning)
sen tror även jag att en inkoppling där man håller så låg värme som möjligt i kulverten är att föredra.


tyver ser jag att dn värmeanläggning inte håller lika hög klass som ditt radiatorsystem (du får mycke elpatron!!!)
 
CarMan
Jag har också en känsla av att det går ganska mycket elpatron. Kan man göra något åt det?
Som det är justerat just nu så har har jag strypt returen på avstängningsventilen från garaget för att hålla ett konstant och lågt flöde för att inte använda termostater och därmed få nedkyld platta mellan varven. Kanske inte så smart? Ska jag nyttja termostater tills jag fixat installation med cirkpump. Jag vill hålla 12-15 grader i garaget.

Bifogar en enkel skiss
 
  • Värme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt försök med skissen. Förhoppningsvis mer läsbar.
 
du får abslut minst elpatron om du tar bort alla termostater i huset också, både på radiatorer & golv värmen.
du ska justera tempraturen i rumena genom att strypa flödet, så som du gjort till garaget.

men ditt huvud problem är att värmepumpen max kan ge 1,9 kW, medans huset kanske behöver 7-8kW när det är kallt.

värmepumpen är alltså för klen, det är det som är huvud problemet.
 
hur många slingor har du i garaget?
du måste ha en pucher till garaget.
en lösning är att ha puchern i huset, men golv värmefördelaren i garaget
den andra är att ha båda i garaget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.