Jag funderar på att köpa någon extra klinga till snickerimaskinen. Både för att kunna växla till vid slipning men kanske också för att kunna ha en för finarbete och en mer grovsågning. Antar också det vore bra att ha för både kap och klyv.

Hittade begagnade men nyslipade: https://www.proffsmagasinet.se/mask...ecision-best-for-wood-sagklinga-72t-jz17056-4

Det står att den är för kap/gersåg, är det en nackdel för bordssågen? Bättre till kapning än klyvning, antar jag. Ska kolla om det finns spel för 5mm större klinga. Är det något annat att tänka på? Något att vara observant med vid köp av en begagnad klinga?

Vad för klinga är att föredra till skivmaterial som plywood och MDF? Väljer man efter ytterlagrets riktning på MDFen?

Skulle gärna också ha en med planslipade tänder för sågning av spår som ska ha plan yta.
 
Du ska inte sätta en klinga för gersåg i en bordssåg, kan vara farligt. En klinga för bordssågar har vinklade tänder avsedda för att hålla nere ämnet i bordet.

fine-tools.de har schyssta klingor gjorde i Italien, typ 600kr styck. Jag har en med flata tänder för klyvning och spår och en för kapning till min L18. Funkar kanon.
 
  • Gilla
burnwin
  • Laddar…
nivv nivv skrev:
Du ska inte sätta en klinga för gersåg i en bordssåg, kan vara farligt. En klinga för bordssågar har vinklade tänder avsedda för att hålla nere ämnet i bordet.

fine-tools.de har schyssta klingor gjorde i Italien, typ 600kr styck. Jag har en med flata tänder för klyvning och spår och en för kapning till min L18. Funkar kanon.
Tack för bra svar! Jag misstänkte det var mer att tänka på än bara spindeldimension, ytterdimension och tandtal. Då hoppar jag köp. Ska kolla sidan. Jag är inte i egentligt akut behov av klingor, men vore skönt att i alla fall ha en extra.
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.