Jag var på 2års garantikontroll av rostskyddsbehandlingen idag och blev förvånad över hur dåligt den satt. Hjulupphängningen, insidan trösklar mfl ställen hade nötts ner av grus mm. Visst jag förstår att grus sliter mycket på ytor men ska man behöva behandla bilen varannat år till en kostnad av 7000 kr?!
Finns det andra bättre metoder?
 
Tjockare underredsmassa, står emot stenskott/stensprut,
 
Min bil är nu åtta år gammal och har aldrig fått någon extra behandling men eftersom jag sköter oljebyten själv så ser jag hur det ser ut under.

Mitt original skydd ör i form av tjock underredsmassa och den ser som ny ut.

O eftersom det mesta är täckt av plast och innerskärmarna är i plast så ser jag inte vitsen med extra behandlingar om det inte är med hålrumsvax.

Däremot ska man vara noga med att spola hjulhus och under samt alla skrymslen kring kofångarna.

Vad är det bil du har?
 
L Lutte skrev:
Min bil är nu åtta år gammal och har aldrig fått någon extra behandling men eftersom jag sköter oljebyten själv så ser jag hur det ser ut under.

Mitt original skydd ör i form av tjock underredsmassa och den ser som ny ut.

O eftersom det mesta är täckt av plast och innerskärmarna är i plast så ser jag inte vitsen med extra behandlingar om det inte är med hålrumsvax.

Däremot ska man vara noga med att spola hjulhus och under samt alla skrymslen kring kofångarna.

Vad är det bil du har?
En V70, 2010a.
 
Vad är det för tillverkare av rostskyddsmedlet?
 
FreQa FreQa skrev:
En V70, 2010a.
Har dom så dåligt rostskydd eller har du gått på nå säljtrick?
Har som aldrig sett en nyare volvo rostig.

Jag skulle skita i att förnya rostskyddet men däremot lägga mer tid på att spola underredet och hjulhus/skärmkanter vid varje tvätt.
 
Om man kör på grusvägar och däremellan på saltade vägar måste bilen absolut vara underredsbehandlad med något tjock massa utöver den som finns från fabrik. Tectyl eller Dinitrol eller liknande.
Annars är bilen ofta kaputt strax efter att rostskyddsgarantin är slut.
Jag som går en del på skrotarna och gräver ser ofta relativt nya fina bilar utan extra underredsbehandling med stora rosthål. Tydligen har så stora ytor varit rostskadade att det inte lönade sig att svetsa och sandblästra och måla.

Man behöver inte Tectylbehandla vartannat år. Min Opel Kadett blev tectylbehandlad 1986 eller -87 och sedan räckte det i 20 år med att köpa någon Tectylburk ibland och pensla på där det är störst nötning. Från början på 90-talet och framåt har den också blivit oljebehandlad så gott som varje år. På senaste 5 åren har jag dock varit tvungen att förnya Tectylbehandlingen på stora områden men det beror på att originalmassan som fanns där från fabrik har börjat släppa från plåten och då tar den Tectylen med sig.

Det lönar sig att spruta olja under bilen varje år då Tectylen blir gammal och hård. Oljan mjukar upp Tectylen och tränger in i alla springor och hål. Bäst är tjock smörjolja av en sort som används i vevhuset på gasdrivna dieselmotorer. Den måste värmas för att gå igenom sprutan. Annars kan man vispa ihop olja och smörjfett. Jag vet inte hur det är i Sverige men häromkring brukar det kosta cirka 50 euro att få bilen underredsbehandlad med olja.
 
FG FG skrev:
Vad är det för tillverkare av rostskyddsmedlet?
Dinotrol var det.
 
L Lutte skrev:
Har dom så dåligt rostskydd eller har du gått på nå säljtrick?
Har som aldrig sett en nyare volvo rostig.

Jag skulle skita i att förnya rostskyddet men däremot lägga mer tid på att spola underredet och hjulhus/skärmkanter vid varje tvätt.
Får skylla på att sambon ville behandla efter rekommendationer från volvo själva.
Hur tvättar du själv underredet?
 
Gör inget, bortkastade pengar.
 
Det lossnar på utsatta ytor för att ytan inte är ren nog.
Jag har krupit under bilar i 40 år snart, behandlingar gjorda när bilen var ny sitter kvar mycket bättre.
Vid efterbehandling tvättas bilen noga med högtryck, men det blir inte rent nog.
Alla som tvättat en bil vet att man måste fram med svampen och gnida för att ytan ska bli helt ren, det duger inte bara med högtrycket.

Men det synliga rostskyddet är inte viktigast, utan det inne i balkar, dörrar mm, det är där den jobbiga rosten börjar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det lossnar på utsatta ytor för att ytan inte är ren nog.
Jag har krupit under bilar i 40 år snart, behandlingar gjorda när bilen var ny sitter kvar mycket bättre.
Vid efterbehandling tvättas bilen noga med högtryck, men det blir inte rent nog.
Alla som tvättat en bil vet att man måste fram med svampen och gnida för att ytan ska bli helt ren, det duger inte bara med högtrycket.

Men det synliga rostskyddet är inte viktigast, utan det inne i balkar, dörrar mm, det är där den jobbiga rosten börjar.
Hmmm jo så är det kanske. Vi fick skydd i baljar mm så det är skönt.
 
Jag har aldrig hittat nån rost i hålrum som inte är i underredet. Inte heller i hjulhusen bakom innerskärmarna. Men det beror förstås på bil och hur den är behandlad från fabrik. Förutom den beryktade falsrosten som är ett tillverkningsfel.

Generöst behandlade hålrum under bilen, samt flera lager med skydd under tycker jag verkar sitta bra. Först tunt medel överallt, sedan det tjocka kletet och därpå det tjocka man kan spruta. Min bil har klarat sig bra i sex år efter den behandlingen trots allt salt och att jag envisas med att köra på tvären och saknar stänkskydd. ;)
 
Jag hade verkstan att kladda med rostskyddsolja på vår bil, alltså gammaldagsalternativet. Även i hålrum. Bilen var nog skitig den första sommaren men det har torkat och lämnat en tjock yta, har inte behövt göra om det sen 2010. Blir det att bättra på kör jag väl med Dinitrol som jag har på sprayburk.

Tyvärr har jag fått rost på karossen under förar dörren, har slipat och målat två ggr men det kommer tillbaka.
 
OXYD
Rost är djävulens påfund. tacka vet jag plast och aluminium på bilar.

Har rosten börjat så får man hålla på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.