Vi är på väg att bygga ett Classic 159 från LB-hus nyckelfärdigt med oinredd vind i Gävle-området och har några funderingar kring eldragning och liknande i huset. Jag jobbar som elektriker men har förstått att jag inte har nån möjlighet att göra något själv i huset förren efter besiktningen.
Problemet är att jag vill ha en mängd extra rör i väggarna för larm, nätverk, ljud, extra belysning och liknande och för detta tar LB väldigt bra betalt som jag vägrar betala.
I och med att vi väljer oinredd vind tänker jag så att jag kommer ha möjliget att dra mina rör i bjälklaget och sticka ner i mellanväggarna efteråt.
Är det nån som har gjort nåt liknande eller nån som har några tankar kring detta?
 
Jag har byggt med LB-hus (slutbesiktning om en vecka) och i mitt fall fick jag ta allt sådan extra jag ville ha gjort med elektrikern direkt. Jag vet även folk som har brutit ut el-entreprenaden ur totalentreprenaden och gjort det själva, allting går....
 
Har själv byggt med LB, inflyttade i slutet på augusti.

Som jhenrikj säger så går mycket att lösa på plats med elektrikern, men rör och genomföringar i ytterväggen skulle jag beställa innan produktion. Anledningen är prefab-väggelementen blir lite bökiga att härja i på plats.
 
Ok, tack för alla tips!
 
Allt extra tog vi direkt med elektrikern, det var inga problem alls
Vår gillade nybakade bullar och kaffe :)
 
Vår elektriker tog inget vid sidan om, är både bra och dåligt...

Det dåliga, att det blir dyrare...

Det som är bra, ingår i Total entreprenaden, blir något fel så ingår det i garantier osv, även om elektrikern konkar så ligger ansvaret på LB-Hus, tar man det vid sidan om så blir det nog svårare om det blir fel eller problem...
 
Kalasclas skrev:
Vår elektriker tog inget vid sidan om, är både bra och dåligt...

Det dåliga, att det blir dyrare...

Det som är bra, ingår i Total entreprenaden, blir något fel så ingår det i garantier osv, även om elektrikern konkar så ligger ansvaret på LB-Hus, tar man det vid sidan om så blir det nog svårare om det blir fel eller problem...
LB-hus måste godkänna allt man lägger till...men smådetaljer som dimmrar, extra lamputtag och sånt sa vår byggledare att det bara var att ta direkt med elektrikern.
 
Hej!Byggde Ugglan 102 (147 tror jag den heter med inredd övån.Lite lägre takvinkel än 159an tror jag),NNF utförande. Jag köpte bort elen,å drog den själv.. Drog massa extra pipor,högtalare+ infrav. till altan. Ljud/bild kanalisation till tv. Bubbelbad,comfort värmegolv,motorvärmare, massa spottar å mycke mer+att jag ljudisolerade alla innerväggar.Mycke kommer man åt uppifrån,kan dock vara klurigt i bärande väggar pga att takstolar vilar där, och mycket svårt i ytterväggar pga, bla isolering och diff.spärr.Vardagsrummet kommer man nog inte åt alls på entresidan pga. ryggåstaketSkulle surra lite med snickarna och elis,om man inte kan få en dag för sig själv för att tilläggsisolera å dra lite tomrör innan dem dubblar.Kan troligtvis bli gnäll pga deras diffusionsspärr m.m,men de e ju bara låna en rulle åldersbeständig tejp å täta ordentligt efter sig.
Lycka till.... MVH/Baritz
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.