Vi är på väg att bygga ett Classic 159 från LB-hus nyckelfärdigt med oinredd vind i Gävle-området och har några funderingar kring eldragning och liknande i huset. Jag jobbar som elektriker men har förstått att jag inte har nån möjlighet att göra något själv i huset förren efter besiktningen.
Problemet är att jag vill ha en mängd extra rör i väggarna för larm, nätverk, ljud, extra belysning och liknande och för detta tar LB väldigt bra betalt som jag vägrar betala.
I och med att vi väljer oinredd vind tänker jag så att jag kommer ha möjliget att dra mina rör i bjälklaget och sticka ner i mellanväggarna efteråt.
Är det nån som har gjort nåt liknande eller nån som har några tankar kring detta?
 
Jag har byggt med LB-hus (slutbesiktning om en vecka) och i mitt fall fick jag ta allt sådan extra jag ville ha gjort med elektrikern direkt. Jag vet även folk som har brutit ut el-entreprenaden ur totalentreprenaden och gjort det själva, allting går....
 
Har själv byggt med LB, inflyttade i slutet på augusti.

Som jhenrikj säger så går mycket att lösa på plats med elektrikern, men rör och genomföringar i ytterväggen skulle jag beställa innan produktion. Anledningen är prefab-väggelementen blir lite bökiga att härja i på plats.
 
Ok, tack för alla tips!
 
Allt extra tog vi direkt med elektrikern, det var inga problem alls
Vår gillade nybakade bullar och kaffe :)
 
Vår elektriker tog inget vid sidan om, är både bra och dåligt...

Det dåliga, att det blir dyrare...

Det som är bra, ingår i Total entreprenaden, blir något fel så ingår det i garantier osv, även om elektrikern konkar så ligger ansvaret på LB-Hus, tar man det vid sidan om så blir det nog svårare om det blir fel eller problem...
 
Kalasclas skrev:
Vår elektriker tog inget vid sidan om, är både bra och dåligt...

Det dåliga, att det blir dyrare...