Hej,

Jag upplever att vinden för med sig väldigt mycket oljud i rummet som ligger närmast den gavel på vårt hus som har balkong (1 och 1/2-plan). Den andra gaveln som saknar balkong påverkas inte alls av vinden på samma sätt.

Finns det något teoretiskt som styrker detta argument, att luftströmmarna på något sätt förstärks med extra takutstick etc?

se lånad bild nedan för typ av gavel problemet yttrar sig på.
 
  • Hus med gavel och balkong som uppvisar oljudsproblem relaterat till vind och luftströmmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker att det är ju inte bara taket som sticker ut utan fönsterpartiet och det glasade räcket som kan fånga vinden också. Det uppstår kanske vibrationer i ev lösa delar i de konstruktionerna?
 
Huset på bilden är inte mitt, ville bara visa typen av gavel det handlar om. Vi har en annan typ av staket som släpper igenom mer vind.
Jag uppfattar det inte som att något vibrerar på det sättet utan snarare att vinddraget förstärks tack vare denna konstruktion. Men jag kanske är helt ensam om denna uppfattningen och inbillar mig bara att det skulle vara så.
 
Det är ett ganska komplext problemområde som brukar kallas byggnadsaerodynamik. Man har forskat en hel del om det bl.a. på Chalmers. Vindriktningen har naturligtvis stor betydelse. Om vinden blåser rakt emot gaveln, så kan den, som Marlén skriver, ge upphov till vibrationer i balkongräcken och glaspartier. Om vinden blåser vinkelrätt mot gaveln så kommer hålrummet som bildas av det utskjutande taket och balkongen att fyllas med virvlande luft som kan skapa en annan typ av ljud. Hålrum används ofta inom akustiken som ljuddämpande element. Får jag gissa är ljudeffekterna störst i det senare fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.