Har problem med kallras på mina 1+1 glas kopplade fönster från 20-talet.
Har tittat runt lite och det verkar som lösningen på mitt problem är något av följande:

1: Att sätta på ett nytt glas inåt rummet (ger 1+2 glas fönster)
Kommentar: En ok lösning men förstör utseendet något.

2: Byta ut det inre glaset mot isolerglas med argon
Kommentar: Jag skulle kunna tänka mig argonglas om man slapp den synliga aluminiumlisten mellan glasen. Passar rätt dåligt i gamla fönster tycker jag. Vet någon om detta finns att få tag på?

3: Byta ut det inre glaset mot ett energiglas.
Kommentar: Kanske det som lockar mest då det behåller utseendet på fönstret rätt bra. Men vad händer på sommaren med sådana fönster? Blir det ännu varmare inne i rummet?

Jag är inne på en lösning som jag ännu inte har sett och det är att sätta ett glas mellan fönsterbågarna mot det inre glaset. Lägger jag en distans på ca 5mm skulle det kunna få plats. I princip ger det samma lösning som förslag 1 såvitt jag förstår, men det blir så gott som osynligt. Feedback på detta?
 
Att slippa aluminiumlisten beställer du ett glas med "varm kant" tror jag att det heter, då får du en vit list på aluminiumlisten.
Blir nog svårt att få till det en kasett innehåller två rutor vilket blir svårt i 1+1 fönster.
Bästa sättet är nog att sätta dit en extra ruta på insidan på vintern, som tas bort på sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.