Hej!
Jag är mitt uppe i att renovera tjejernas nya sovrum när jag insåg att innertaket av trä jag tänkt montera hamnar på "fel" håll då jag har fått lära mig att tak och golv bör monteras vinkelrätt mot fönstret.
Efter en kortare diskussion med min bättre hälft står det klart att taket ska monteras vinkelrätt mot fönstret trots att glespanelen inte understöder detta. Det är även önskvärt att ej bara lägga ett extra lager glespanel under den befintliga då detta skulle sänka takhöjden till runt 235-236 cm.

Så min fråga är: Har någon en bra lösning på detta eller erfarenhet av liknande problematik? Finns det någon enkel lösning man kan köpa sig till som inte innebär att jag måste stuva in glespanel ovanför befintlig panel och sedan såga småbitar och som jag sedan skruvar ihop med min instuvade glespanel för att således få en glespanel i rätt höjd och på rätt ledd?
Renoverat sovrum med isolering och träreglar synliga, före installation av nytt innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Myrstacken
Överlåt arbetet då till frugan om hon prompt måste ha det på det viset...
Det kan få henne på andra tankar
 
  • Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 8 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Du har några hål i ångspärren...
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du har några hål i ångspärren...
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du har några hål i ångspärren...
Det kan man lugnt säga! Det är som tur ett tvåplanshus så ovanför är vardagsrummet. Har fått för mig att man som regel inte sätter ångspärr mellan våningsplan i en villa men jag kan ha fel, när huset byggdes i slutet på 60 talet fick man visst bara bottenplan färdig, ovanvåningen var helt ofärdig, det fick man lösa efter man flyttat in. Men jag ska sätta ångspärr mellan glespanelen och innertaket. Inte supertätt men bättre än inget alls, för övrigt är det inget i huset som är speciellt tätt så tänker det löser sig i slutändan :)
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
En tanke slog mig precis, finns det tunnare glespanel jag kan fixa hem? Hur tun glespanel jag komma undan med? Innertaket kommer bestå av fasade färdigmålade takplankor från alls vår favorit: Bauhaus
 
E
Ett alternativ är ju att sätta huntonittak, de går att montera både längs med och tvärs glespanelen
 
Vad ska ni ha för panel i taket ? Att konsekvent gå på vinkelrätt är att få ett långrandigt tak, klart det kan se större ut då. Men eventuell skevhet framtonar direkt. På tvären så döljs skevhet och framför allt inga skarvar blir det som kan ge sig så det blir kanter eller glipor som stör.
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Ett alternativ är ju att sätta huntonittak, de går att montera både längs med och tvärs glespanelen
Ah tack för idén! Mitt problem är dock att taket redan är inköpt för ca 2-3 år sedan och tar upp värdeful markyta i vardagsrummet:
Oanvänt takmaterial ligger i en hög på golvet bredvid en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så på ett eller annat vis kommer innertaket att pryda barnrummet...
 
Du kan sätta ”kortlingar” av läkt av samma dimension som läkten på varje regel mellan gamla läkten. Det räcker om det är cc60 för att spika panelen :)
 
  • Gilla
Böönie och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad ska ni ha för panel i taket ? Att konsekvent gå på vinkelrätt är att få ett långrandigt tak, klart det kan se större ut då. Men eventuell skevhet framtonar direkt. På tvären så döljs skevhet och framför allt inga skarvar blir det som kan ge sig så det blir kanter eller glipor som stör.
Håller med dig, dock så har vi monterat tak i resten av huset vinkelrätt mot fönstrena, så det är inte bara min bättre hälft som argumenterar för detta, blir också en diskussion om att vara konsekvent, såhär blev det i vårat sovrum som referens:
Tak med träpaneler vinkelrätt mot fönster och en taklampa i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Emil_K skrev:
Ett alternativ är ju att sätta huntonittak
Är ett helt OK tak, men ett aber med måtten, som en liten varning, finns det gles färdigt och rummet är stort, samt att man vill ha skivorna på längden med glesen så kommer det inte att malla mellan gles och skivor. Huntonit har smalare mått än 300 eller 600 normalt C/C mått för glesen. Åkte dit på det själv när jag skulle sätta Huntonit i stora rummet, blev till att ta ner och glesa om. Det gäller att mäta in ordentligt för glesen.
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
E
Kottlingar på cc 600 enligt johnsvis förslag, eller spontad plywood i hela taket som underlag för taket
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
Düsseldorff
För att följa upp det här med ångspärren, de svarta fläckarna, vad är det?
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
För att följa upp det här med ångspärren, de svarta fläckarna, vad är det?
Bra fråga! Vi fick lite lätt panik när vi drog ned innertaket. Dock har vi konstaterat att de svarta fläckarna är vända uppåt, alltså de ligger mot isoleringen och isoleringen ser helt opåverkad ut, samma gäller reglarna, det är endast ångspärren som är fläckig. Våran bästa gissning är att det legat utomhus eller blivit nedsmutsat under montering, men om du har någon bra idé på vad det kan vara och hur oroliga vi ska vara där du gärna säga till, bifogar närbild:
Ångspärr med svarta fläckar mot isolering mellan träreglar i takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på svartfläckig ångspärr mot isolering mellan träreglar i takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Emil_K skrev:
Kottlingar på cc 600 enligt johnsvis förslag, eller spontad plywood i hela taket som underlag för taket
En fördel med detta forum är att man får snabbt många bra idéer på lösningar, fördelen med detta är att man också hyfsat snabbt kan diskutera detta med sin bättre hälft som då också inser att alla lösningar som inte innebär att man monterar ny glespanel på den gamla (fast på tvären) eller helt enkelt monterar taket på "fel" håll kommer resulterar i en massa extra jobb på ett projekt som redan dragit massivt över med tiden :rofl:. Tror vi landar i att vi monterar ny glespanel ovanpå den gamla och sänker taket, dock har jag hittat glespanel 22x70 på Beijer byggmaterial samt "reglar" 22x70 hos Bauhaus. Kan dessa användas som substitut för 28x70? Så vinner vi 6 mm ;)(y)
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.