Hej
Vilka regler gäller kring en offert?

Förra sommaren fick vi en offert på målning av plåttak och skorsten. I offerten ingick zip-uppställning. Vid deras besök hemma pratade man om att denna ställningen skulle användas samt stege.

När arbetet sedan ska börjas i år ringer de två dagar innan och säger att de varit hemma hos oss och tittat och för att komma upp till skorstenen behövs lift, vilket inte ingick i offerten!!.:O Vi blir naturligtvis ställda, men vad har vi för val..? Vi får muntligen en uppgift på att det ska kosta oss 1200 per dag, men att de har bra avta bla om de inte kan arbeta pga regn betalar vi ej för den dagen. Företaget säger också att de ska ge oss ett bra pris.

Arbetet utförs på 2 dagar av en kille som använder liften. Ingen zip-upp ställning används. När vi frågar om avdrag eftersom zip-uppställningen inte användes får vi till svar att det inte är något kostnad att tala om för dem eftersom det är deras egen och endast tar 15 min att sätta upp.

Blev upprörd när en räkning på drygt 5000 kommer för liften!! Räkningen på offerten är redan betald 16000 för arbetet och 6000 för material.

Försökte nå ansvarig på målerifirman i torsdags, men han var utomlands och ska vara tillbaka i början av nästa vecka.

Får ett företag göra på detta sätt? Hade vi vetat att liftkostnad på 5000 skulle tillkomma skulle vi inte accepterat offerten. Någon som har erfarenhet av något liknande? Tacksam för svar. mvh mary
 
Har du fått ett fast pris på arbetet så är det det som gäller. Att företagaren glömt räkna med liften är hans problem.
Du har uppenbarligen redan betalt det pris ni var överens om? Det är bra. Bestrid den tillkommande fakturan. Skriv "Bestrides" på den och skicka tillbaka den. Bifoga ett enkelt brev där du förklarar att det finns ett fast pris som gäller och att detta redan är betalt.
Kontakta kommunens konsumentvägledare för mera hjälp.
 
Jag skulle kunna tänka mig att de har tolkat det så att ni har muntligt accepterat extra 2400:- för liften.

Du får väl prata med de ansvariga på firman, många kör ju med principen "går det så går det"....
 
Det rimliga är väl ändå att en offert gäller! Men det kan nog vara så att företaget ansett att ni accepterat en extrakostnad när de kontaktade er precis innan. Det är självklart svårt att veta vad som sagts men hade ni i alla fall chansen att be företaget fara och flyga när de kom med extrakostnaden innan de började jobba så kan man nog se det som att ni accepterat det.

Skulle jag råka ut för en firma som kör med, "går det så går det", och debiterar 5000:- istället för 2400:- utöver offert som de flaggat för och ni ändå verkar godkännt skulle jag nog bestrida hela summan med hänvisning till offerten. Det är inte bara oseriöst utan också ett sätt att försöka blåsa er på pengar.:@
 
Det är svårt. Antag att TS fick 3 offerter, och kan ju hända att offert 2 och offert 3 som TS förkastade inluderade att jobbet skulle göras med skylift. Hade även offert 1 innehållit skylift fån början så hade den kanske varit dyrast?

Det är också svinigt att utnyttja TS trångmål och 2 dagar innan jobbet kommer igång återkomma med ett högre pris. Så kanske bäst att TS vägra betala ett öre mer än offerten med hänvisning att offerten skulle aldrig accepteras med den högre kostnaden.

Firman har kanske satt i system att höja priset i sista sekunden när kunden har gjort allting klart för jobbet och kan knappt köra en offertrunda igen ?

Dessutom så tycker jag att om en man jobbade i 2 dagar för 16 000:- så är det DYRT redan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.