Hej

I offerten från min hustillverkare ingår kakel och klinker för 250 sek, väljer jag dyrare så får jag betala extra. Nu när jag fick offerten från golvläggaren fick jag även betala ytterligare 240 sek/m2 för att jag väljer 30*30 plattor (standard är 20*20 vilket inte är angivet i min offert från hustillverkaren). Enligt golvläggaren är det betydligt dyrare att lägga 30*30 än 20*20 och därför tillkommer en extra kostnad på 240 sek/m2. Är detta rimligt? Jag trodde att det vara samma kostnad att lägga 30*30 som 20*20. Eller är det betydligt mer jobb som krävs?

AnnaP
 
Den plattläggaren jag anlitade brydde sig inte alls om storleken på plattor. Vi satte 40x50 plattor på väggarna till exakt samma pris som för mindre plattor. Förstår inte plattläggarens resonemang alls.

Kan ju förstå att mosaik och annat pill kan bli något dyrare, men att sätta vanliga raka väggar....

Tips, ta in flera anbud!

/Henrik
 
Plattor som är större än 25x25 cm ska dubbellimmas alt. sättas i flytfix. Därutöver är det lätt hänt att så stora plattor börjar tanda pga golvfallet och det kan innebära en del pyssel att bygga upp med fix och diagonalskära plattorna.
 
Håller med Acme saklighets mässigt även om jag bara är en hemmabyggare dock hänger jag ändå lite upp mig på den stora skillnaden. En sak om man tar en fast extrakostnad eller en lägre extrakostnad/kvm men det lät som väldigt mkt.

Inte möjlighet att få en offerat av annan golvläggare som jämförelse?

/Lorant
 
min platsättare brydde sig inte heller storleken på plattorna, jag har valt 60'60 på golvet och 30'60 på väggarna
 
60*60 lät som en bra storlek på golvplattor i badrum... NOT

Henrik och umit var det på fastpris då? visste plattsättaren, innan ni fick offert, vilken plattstorlek ni skulle ha?

AnnaP: hur många m2 rör det sig om? är det 3-4m2 då skulle jag säga att det är rimligt är det 10-15m2 då är det kanske för dyrt... beror också på hur många brunnar som finns
 
Tack för svar.
Det handlar om 10 m2 i en hall så det finns alltså inga brunnar. Eftersom det här är vår husleverantörs underentreprenör så har vi inget val...Kontaktade dock husleverantören idag som också tyckte det lät väldigt dyrt, han skulle ta kontakt med golvläggaren. Fortsättning följer...
 
Så storleksökningen på plattorna och arbetet med att lägga dom är igentligen redan betalt till hustillverkaren, och sen vill plattläggaren har ytterligare 240:-/kvm för att storleken är 10 cm större? Kan inte finnas nått argument för den extrakostnaden, rent ocker och lurendrejeri. Det är fina underentreprenörer som försöker göra sig en extrakhacka! Skulle vara intressant att höra plattläggarens argumentation om vad det är som gör det dyrare att lägga? :)
 
Nu är jag inte alls med längre...
Är det du eller jag som är ute och cyklar... :rolleyes:

AnnaP skrev:
Tack för svar.
Det handlar om 10 m2 i en hall så det finns alltså inga brunnar. Eftersom det här är vår husleverantörs underentreprenör så har vi inget val...Kontaktade dock husleverantören idag som också tyckte det lät väldigt dyrt, han skulle ta kontakt med golvläggaren. Fortsättning följer...
Du startade tråden med ett namn enligt följande...

Extra kostnad för större plattor i badrum

************************************************************
Nu är det tydligen helt plötsligt en hall vi pratar om och då förstår inte jag varför de ska ha så pass mycket mer för att lägga stora plattor då man inte har några problem med fall mot brunn.
 
Det låter i inlägget som att detta redan är avtalat som fastpris mot hustillverkaren. Och att enda villkorsklausulen är om de väljer ett dyrare kakel. Det tolkar jag som att hustillverkaren inte har garderat sig mot ev. högre arbetskostnad, dvs om plattsättaren vill ha extra så är det ett problem mellan plattsättaren och hustillverkaren, inte något som trådskaparen skall behöva bry sig om.

Jag skulle tro att om plattsättaren försöker ta 240 kr extra per kvm som hustillverkaren skall betala så får han inte så mycket fler uppdrag av den hustillverkaren.

Att det är svårt eller tom. olämpligt med så stora plattor i ett rum med fall är ju en sak. Men om det gäller en hall så ligger ju extra arbetet "bara" i att sätta mer fix, det kan omöjligen ta så mycket längre tid.
 
Redigerat:
nino skrev:
60*60 lät som en bra storlek på golvplattor i badrum... NOT

Henrik och umit var det på fastpris då? visste plattsättaren, innan ni fick offert, vilken plattstorlek ni skulle ha?

AnnaP: hur många m2 rör det sig om? är det 3-4m2 då skulle jag säga att det är rimligt är det 10-15m2 då är det kanske för dyrt... beror också på hur många brunnar som finns
Nej han visste inte i förväg jag fick ett fast pris 340 kr/m2 inkl fix och fog.

/Henrik
 
Ursäkta min förvirrande rubrik...Golvläggaren tar 250 sek/m2 extra för både hall och badrum. Jag har valt 20*20 i badrum nu för att slippa extra kostnaden. Men i hallen vill jag ha större plattor och kommer därför få betala 250 sek/m2 extra. De tar alltså samma pris för stor plattor i hall och badrum
 
ja han visste det innan jag fick priset, badrummet är ny byggd och 25 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.