Hej

Jag vill koppla in en extra JFB+säkring ute i friggeboden pga långt avstånd från centralen i huset men blev lite osäker på hur det skall kopplas.

Jag har dragit ut Skyddsjord+Nolla+fas (+fläta i kabelhöljet) till friggeboden.

I huset har jag ju PEM+tre faser och kopplar av en nolla från PEM sladden som går genom genom FJB.

Alt 1 i friggebod:
-Dra Skyddsjorden förbi nya JFB och nollan+fas genom den.

Alt 2 i friggeboden:
- Strunt i skyddsjorden från centralen. Koppla av en ny skyddsjord från nollan som inte går genom nya JFB.


Mvh
Mats
 
J
Alt 3

Ring en elektriker!
 
Absolut Alt 3.
John J har helt rätt, pilla inte med jfb.
 
Mikael_L
Sätter du JFB i huset (matande central) så skyddar du även markkabeln.

Vad har du för central, porslinssäkringar eller normcentral?

Hur långt avstånd är det förresten det rör sig om?
 
Japp har en JFB i huvudcentralen som ligger i serie.

Det är ca 30 m kabel till friggeboden, ovan det kommer det kanske 20 m skarvsladd ut till t ex gräsklippare eller häcksax.

Jag har normsäkringar i huvudcentralen och att lägg till en extra JFB i serie måste vara standard sak.
 
Mikael_L
Nejdå. Det är inte alls standard, utan faktiskt både dumt och meningslöst.
 
Vet inte om jag riktigt förstår hur du gjort, eller de 2 förslagen. Båda låter fel. Tvåan är definitivt fel. Du får aldrig dar ut en jord från nollan, bara från PEN ledaren som kommer in. När de väl har särats till skyddsjord och nolla så får man inte koppla en skyddsjord till nollan.

Om du har en jordfelsbrytare i den matande änden så ger det ingen fördel att sätta en till jfb i boden, i normalfallet kommer båda 2 att lösa ut vid fel, det blir ingen selektivitet.
 
Bakgrunden var att jag vill ha en säkring därute eftersom man slöar ner systemet med långa sladdar och tänkte att det är lika bra att sätta in en JFB också.

Kanske ska skippa JFB med närmare eftertanke... ?
//M
 
Systemet blir inte snabbare för att man sätter en säkring längre ut i systemet, det är samma ström som flyter genom en säkring oavsett om den sitter inne i centralen eller ute i friggeboden, det som avgör snabbheten är impedansen dvs grovlek och längd på kabeln.

En extra JFB gör heller ingen skillnad då det inte behövs någon stor felström för att lösa en JFB och det är ingen fördel att placera JFB nära ett befarat felställe, differensen i ström mellan fas o nolla är lika i hela slingan.

Har du klen kabel nu så kanske den inte uppfyller utlösningsvillkoret.

Protte
 
Mikael_L
Du ska inte skippa en JFB. Du har däremot ingen nytta av två i serie.
Så ligger matningen till friggeboden redan under en JFB är det ingen idé att sätta in en till.
Men du måste ha klart för dig hur matningen är gjord, om den är tagen före eller efter centralens JFB.

Vad menar du med "man slöar ner systemet med långa sladdar" ?

Sen har hempularen 100% rätt.
Det är totalfel att grena ut en skyddsjord från en nolla.

Beroende på hur elsystemet ser ut före denna punkt kan det i vissa fall vara OK med en PEN-ledare som sen får delas upp till skyddsjord och nolla.
Men då kommer det in diverse krav på minsta area på matningskabeln och annat sånt.

Vill du få en riktig hjälp måste du nog utveckla betydligt mer hur det ser ut nu, vad du tänkt, vad du redan gjort osv osv.
Annars är det risk att vi missar något viktigt och våra råd leder till någon livsfarlig situation längre fram.
 
Mattsan33 skrev:
I huset har jag ju PEM+tre faser och kopplar av en nolla från PEM sladden som går genom genom FJB.

Har du fått en PEM-sladd i FJB? Jag rekommenderar att du tar dit ett proffs innan du utsätter någon för fara.
 
Det känns som att vi kommit lite fel här, jag har inte kopplat in någonting utan frågar/diskuterar hur det skall göras. Såklart att jag kan ta dit en elektriker som gör det åt mej.

Jag har en vanlig modern central i huset så jag kan ju koppla på en vanlig kabel (funkar 3*1.5 mm EKLK?) i rör nedgrävd i backen ut till friggeboden. Då får jag 10 A säkring + JFB från centralen i huset. Jag kommer inte dra några mängder med effekt så 10A räcker nog.

Låter det vettigt eller hur skulle ni göra? Kom gärna med förslag!

//M
 
Börjar ju bli lite längd på kabeln så det är kanske läge för en 2,5 mm2 säkrad med "bara" 10 A.
Och lägg en "riktig" jordkabel (typ EKKJ) så slipper du röret.

Protte
 
EKKJ är väl lite onödigt dyr för det syftet.
 
Kör N1XV om den ska ligga i backen så slipper du att PE korroderar sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.