Efter att undersökt vad det skulle kosta att renovera de gamla 2-glasfönstren och sätta i isoleringsruta/energiglas enligt konstens alla regler så kan man ju inte låta bli att hicka till och fundera på alternativ...kostnaden skulle bli ca. 4000 / fönster och 17 fönster finns det...

Alternativet är ju att göra jobbet själv, hur jobbigt och tråkigt det än låter, men man får väl ta det stegvis. Syftet med isoleringen är i första hand avsedd för bullerdämpning, den energivinst som blir är bonus.

I korthet så tänker jag mig följande konstruktion:

På fönstrets insida så finns det en fals på 20mm, mot det innersta glaset så sätts en distans i form av en list (trä/gummi, typ 4/5mm) och mot denna sätts ett 6mm glas. Glaset hålls sedan på plats av en trälist som skruvas fast och täcker de resterande 9-10mm som finns kvar av falsen.

Konstruktionen är ju synnerligen enkel men frågan är om det innebär problem i form av oönskad kondens och imma och annat. Utrymmet mellan det nya och gamla glaset går ju att göra mer eller mindre lufttätt men frågan är om det är önskvärt eller inte? Hur vet man förresten var daggpunkten kommer att hamna i fönstret? Hamnar den i "min" konstruktion så är väl kondensen där som ett spammail i mailboxen, hamnar den "på andra sidan" så tar väl otätheterna mellan bågarna hand om fukten?? Eller är det tvärt om??

Sen finns ju också underhållsaspekten, blir det smuts e.dyl. på glaset inne i konstruktionen så måste ju konstruktionen tas isär för rengöring, men förhoppningsvis så behövs väll inte detta göras varje år...

Synpunkter??
 
Två synpunkter, tyvärr inte på exakt det du frågar om:
1. Om du primärt eftersträvar bullerreduktion, så finns det specialglas för det.
2. Tänk på vikten. Nya tjocka glas utgör en stor extrabelastning på både båge och gångjärn.

/ Fredrik
 
Tack, med specialglas så menar du kanske det som kallas lamellglas? Jo jag tänkte på det också men har av nån anledning fått för mig att det är först och främst för att dämpa vibrationer som uppstår av tung trafik, för min del är det inte trafik som är problemet utan mer vanligt stoj och prat. Lamellglas kostar också ungeför dubbelt så mycket än "vanligt" glas, fast om skillnaden i dämpning var påtaglig så skulle jag nog kosta på det åtminstonde på ett par fönster. Jag har försökt att mejla glastillverkaren Pilkington i Sverige för att få informaton om skillnaden men ej fått svar :(

Vad gäller vikten har du förstås rätt i...man får låta bli att öppna fönstret så ofta :)
 
Japp, stämmer bra, det var lamellglas jag menade.

Prata med glasmästaren om vad det kostar, vad det väger och hur mycket det dämpar ljudet.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.