Hej!
Jag har nu när jag renoverar våran gäststuga behövt räta upp en yttervägg på insidan vilket innebär att jag kan dubbla tjockleken på isolering i just den väggen. Är det nån fara med fuktvandring eller liknande om jag väljer att göra det? Jag har kvar isolering som jag gärna blir av med så det kostar mig inget extra. Har 95mm isolering i väggarna just nu.
 
Redigerat:
Vad tror ni?
:)
 
surris
S Stugmannen skrev:
Vad tror ni?
:)
Ja du bör sätta ångspärr också i så fall
 
surris surris skrev:
Ja du bör sätta ångspärr också i så fall
Hmm, hade inte tänkt ha plast i väggarna då det är möjligt att det inte kommer att vara uppvärmt året om.
 
Försökt hitta info om detta men hittar inget som förtydligar detta. Tänker rent spontant att det värmemässigt inte skadar att ha lite mer isolering i en vägg men funderar som sagt om det blir så att fukt trycks ut mot de andra väggarna och huruvida det egentligen är ett problem.
 
Redigerat:
surris
S Stugmannen skrev:
Försökt hitta info om detta men hittar inget som förtydligar detta.
Om vadå?
 
surris surris skrev:
Om vadå?
Redigerade inlägget ovan.
Och kommer inte ha nån plast i väggen som sagt. Eller isåfall endast på den väggen då väggskivor redan är uppsatta på de andra väggarna.
 
Redigerat:
surris
S Stugmannen skrev:
Redigerade inlägget ovan.
Och kommer inte ha nån plast i väggen som sagt. Eller isåfall endast på den väggen då väggskivor redan är uppsatta på de andra väggarna.
Okej men det är ett känt problem att kondens kan uppstå i välisolerade väggar utan något som förhindrar att fuktig luft vandrar ut genom väggen via konvektion och diffusion.
Med en välisolerad vägg så kommer väggen vara mycket kallare än en dåligt isolerad vägg. Därför kan daggpunkten hamna inne i väggen och då fäller det ut vatten.
För att förhindra detta så sätter man ångspärr/ångbroms beroende på konstruktion samt har ett balanserat ventilationssytem som skapar undertryck i byggnaden.
 
surris surris skrev:
Okej men det är ett känt problem att kondens kan uppstå i välisolerade väggar utan något som förhindrar att fuktig luft vandrar ut genom väggen via konvektion och diffusion.
Med en välisolerad vägg så kommer väggen vara mycket kallare än en dåligt isolerad vägg. Därför kan daggpunkten hamna inne i väggen och då fäller det ut vatten.
För att förhindra detta så sätter man ångspärr/ångbroms beroende på konstruktion samt har ett balanserat ventilationssytem som skapar undertryck i byggnaden.
yes, det är jag med på men det är även känt att man inte bör ha fuktspärr om huset inte är uppvärmt året om. Frågan gällde väl mest angående att isolera en vägg mer än de andra men utifrån ditt svar så bör man inte göra det oavsett plast eller inte.
 
surris
S Stugmannen skrev:
yes, det är jag med på men det är även känt att man inte bör ha fuktspärr om huset inte är uppvärmt året om. Frågan gällde väl mest angående att isolera en vägg mer än de andra men utifrån ditt svar så bör man inte göra det oavsett plast eller inte.
Ne isolera en vägg mer än de andra är inget direkt problem.
Ne ska man isolera så mycket så bör man ha plast, men eftersom du inte ska ha uppvärmt året om så är ju det ett problem.
Blir ju liksom inte bra något av de alternativen.
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
surris surris skrev:
Ne isolera en vägg mer än de andra är inget direkt problem.
Ne ska man isolera så mycket så bör man ha plast, men eftersom du inte ska ha uppvärmt året om så är ju det ett problem.
Blir ju liksom inte bra något av de alternativen.
jag kan naturligtvis bestämma mig för att ha uppvärmt året om men då måste jag riva gipsen på de andra väggarna och slänga på plast där. Inte jättesugen på det men det kanske är bästa lösningen. Vi snackar 16m2 stuga så det är ju i och för sig inte jättemycket jobb.
 
Om det är en stuga som bara är uppvärmd ibland så ska det inte finnas ngn plast.
Om du inte har mer än 95 mm isolering i väggarna så behövs ingen plast, även om den är permanentuppvärmd. Väggarna är då såpass tunna att ev fukt torkar ut både inåt och utåt.
Ju tjockare isolering desto långsammare uttorkning, och då hinner mögel börja växa.

Så, det enklaste är att låta väggen vara som den är. Precis som nämnts tidigare så är det ett problem med tjock isolering i ett icke permanent uppvärmt hus. Dessutom, besparingen i uppvärmningskostnad blir så marginell att det näppeligen uppväger ökad risk för fuktskador eller merarbete med plastning av de andra väggarna och taket.
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Om det är en stuga som bara är uppvärmd ibland så ska det inte finnas ngn plast.
Om du inte har mer än 95 mm isolering i väggarna så behövs ingen plast, även om den är permanentuppvärmd. Väggarna är då såpass tunna att ev fukt torkar ut både inåt och utåt.
Ju tjockare isolering desto långsammare uttorkning, och då hinner mögel börja växa.

Så, det enklaste är att låta väggen vara som den är. Precis som nämnts tidigare så är det ett problem med tjock isolering i ett icke permanent uppvärmt hus. Dessutom, besparingen i uppvärmningskostnad blir så marginell att det näppeligen uppväger ökad risk för fuktskador eller merarbete med plastning av de andra väggarna och taket.
tack för input! Ingen ångbroms i taket med 95mm isolering heller?
 
Nej, men kanske gärna lite ångtröghet/ångbroms.
Plast är generellt inte bra i ett icke permanent uppvärmt hus.

Ångtröghet/ångbroms kan åstadkommas med rätt materialval såsom t ex plywood eller OSB. Även färg fungerar bevisligen som ångbroms. (Tänk på alla plastfärgsmålade ytterpaneler med rötskador...)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Nej, men kanske gärna lite ångtröghet/ångbroms.
Plast är generellt inte bra i ett icke permanent uppvärmt hus.

Ångtröghet/ångbroms kan åstadkommas med rätt materialval såsom t ex plywood eller OSB. Även färg fungerar bevisligen som ångbroms. (Tänk på alla plastfärgsmålade ytterpaneler med rötskador...)
Tack! Nu lutar det åt att ändå ha minst 10 grader som lägst under vissa perioder ska jag då ändå strunta i all form av plast då isoleringen är 95mm runt om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.